Cucur Susu Lemak Manis

Ehem ehemmm .....  tengah buat apa tuu ...?? 
Masih menghirup sup daging korban kerr ... ehehehe ....  
Agak terlewat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha tapi Nina nak wish juga laaa ...


Ada pesanan dari penaja ; ; ; ;  Jangan makan banyak sangat daging buat yang punya pakej penyakit. Cukup lah sekadar ala-kadar takut nanti membawa padah pada diri. Tambahan lagi, kalau daging yang punya banyak lemak tuuu .... Lemak memang lah sedap !! Tapi berpada-pada yea .... Lepas makan sup daging, jangan terus minum air sejuk lagi berais. Tak bagus untuk kesihatan !! Sebaiknya tunggu beberapa minit dan kemudian haruslah minum minuman panas. Bukan apa, buat yang ada pakej penyakit tu, takut nanti saluran darah terhenti. Bahaya!!

Dah lewat malam baru Nina nak upload N3 sarapan pagi. Tak per laaa .... dunia blog nie  tanpa sempadan iyer tak? Bila-bila masa akan dibaca dan walau dimana juga berada.  Lagi pun Nina  sekadar nak berkongsi apa yang ada dan sekadar mengisi masa lapang Nina. Untuk rujukan Nina juga. :))

Gambar nie ada SATU (1) ajer .... Ini ajer yang dapat diselamatkan. Kalau buat meniaga nie, manyak untung oooo ...angkat ajer dari kuali lesap ... Hahahaa ..


Cucur Susu Lemak Manis - Nina ambil resipi nie dari kak Azlita Masam Manis. Sedappp !! Memang menepati citarasa Nina sekeluarga termasuk ipar duai. 
Hehehe . . . .
Dulu pernah  makan cucur lemak manis, air tangan Mama Nina tapi rasanya lain dan yang ini lebih menawan selera tekak kami sekeluarga. Mama Nina punya lemaknya dari santan bersama kelapa parut  tapi Cucur Susu Lemak Manis nie lebih ringkas dan mudah sebab guna susu krimer dalam tin tu ajer dan berkhasiat sebab dicampur ngan susu segar. Sedap dimakan semasa masih panas!! Rangup diluar dan lembut lagi empuk didalam....
Haishhhh  . . . Nina nie, asyik menceceh ajerr kan.... Jom tengok resipinya .......

Cucur Susu Lemak Manis
by : Kak Fida
sumber : Kak Azlita Aziz
Bahan-bahan
1 1/4 cawan tepung gandum 
1/2 sk baking powder
1/2 sk bicarbonate soda
6 sb susu manis (lebihkan jika suka)
1/2 cawan susu segar/cair 

garam secukup rasa

Cara-cara


1.  Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk. 
2.  Masukkan susu manis dan tuang susu segar atau cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati.
3.  Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan.
4.  Angkat cucur dan hidangkan.
5.  Sedap dimakan panas-panas !!

Selamat mencuba ....

Labels: ,