Ikan Siakap Kukus Berkicap

As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ....


Hari nie nak share menu yang konon-kononnya makanan berkhasiat. Ala-ala stim gitu .... Kalau asyik dok makan bergoreng, menumis, berlemak bagai nanti badan pun naik lemak. 
Entah mana laaaaa... lemak tuu nak dok nyorok lagi kan.. Spare tyre pun dah tak der ruang nak letak daaa ... Nak kena pikul agaknya lemak-lemak tu nanti. 
Parah parahh ..!!! ~~~~ Hehhee . . . .


Menu kukus mengukus nie antara menu fav Nina. Sebab nya :::: cepat dan mudah. Taruk semua dalam pengukus dan kukus dalam 10-15 minit dah siap! Senangkan ......
Lagipun ini antara menu yang amat berkhasiat dan baik lagi bagus untuk mereka-mereka diluar sana yang amat mementingkan diet yang berkualiti.  (Kualiti lah sangat kannnn...) 
Kalau dah makan dengan 2 mangkuk nasi memang tak der makna nyer diet tuuuu. 
Hehee . . . .
Sebelum-sebelum nie Nina dah pernah masak Ikan Talapia KukusIkan Talapia Kukus Carca Marba Nina. ..Kali nie Nina buat Ikan Siakap pula .....
Jomm tengok resepinyer ~~~


Ikan Siakap Kukus Berkicap
Resepi : Nina Mirza


Bahan-bahan
600g Ikan Siakap
4 ulas bawang putih - hiris nipis
2 inch halia - hiris nipis
1 biji cili merah - hiris nipis
2 tangkai daun bawang
1 tangkai daun sup
1 keping asam gelugor
2 sudu besar kicap lemak manis
garam secukup rasa
beberapa titik minyak bijan
1/2 batang carrot - dipotong bulat-bulat
Garam secukup rasa


Cara penyediaannyer


Selamat mengukus - kus kus !! hehee . . .



Labels: