Tips jaga pakaian berwarna .. Nina pakai sabun basuh baju apa...?

As'salamualaikum dan Salam Sejahtera

Baru-baru ni , Nina dapat pm nak tahu cara Nina jaga pakaian berwarna. Katanya lepas baca entry Nina terdahulu tentang tips jaga pakaian juga. Nak baca click SINI SINI SINISINI.

Memandangkan Nina agak cerewet sikit, cerewet banyak kot..!! So Nina memang akan asingkan pakaian berwarna semasa proses basuhan. Bab jenis sabun juga Nina asingkan. Kalau baju berwarna,  Nina akan pakai yang sabun khas yang ada tertera kat label Colour Care. 
Dan sebaiknya kalau baju putih Nina akan guna sabun yang ada pemutihan. Baru lah " Qu puteh, ku puteh baru lah putih. " hehee. .  .

Hah..!! Nina kongsikan gambarnya.. **ini bukan iklan berbayar ya, sekadar perkongsian ikhlas***

Alkisah tersebut lah kisah...
Ahad lalu , kan Nina dok buzy ngan #kelabbloggerbenashaari di breakout dan Nina tak perasan sabun basuh baju dah habis stok.  So MyGang pun belikan sabun sebab dia nak basuhkan baju. ***rajinnya , hubby sapa lah tuu. Memang dia rajin dan selalu bantu buat keje rumah. En.suami kat luar.sana - Sila rajin ya*** beruntung Nina .. Sambil senyum kambing meleret~ heheee...

Dia belikan sabun Brezee Oren yg utk baju putih tapi buat basuh baju colour. Oh tidakk....!! Segera hari berikutnya Nina beli sabun Brezee purple yang khas untuk pakaian berwarna. Fuhh.... Lega..!!
Bukan apa, risau baju cepat luntur dan tak berseri warnanya. **yang sekarang ni berseri sangat kerr*** 
idok lerrr sangat kann.....tapi masih nampak cantik lah. Lambat buruk boleh pakai lama dan lagi jimat..!! Hehe...

Ada suara sumbangan berkumandang bilang Nina cerewet. Lantak laaa...
Bukan Nina susah kan orang lain pun kann...
 Lagi pula, ekonomi sekarang ni kita perlu bijak dan berjimat . pakai selagi boleh sarung. Dah buruk yang amat, baru buat kain buruk atau alas kaki. Jimat lagi kannn... Tak yah beli alas kaki. Hamboii~ hahaa
Saya hanya rakyat biasa yang perlu bertindak luar biasa.

Sebab tuu baju anak-anak boleh turun temurun dari.no.1-4. Semua masih elok. Kalau ulang tayang gambar depa dah besar nanti , mau tergelak tengok masing-masing pernah pakai baju yang sama. .. Hehee
Nanti dah tak de apa nak jual nina buat pre-loved lah ehh....

So mak-mak kat luar sana yang amat menitikberatkan penjagaan pakaian "sila tiru macam sayaa..." Ala-ala lagu Sheila majid gitu. 

Pesanan ringkas ini, panjang berjela rupanya .. Hahà .. Baru perasan~> sekadar perkongsian buat yang memerlukan..


Labels: , , ,