Posts

Puding Kek Coklat... nyaman nyerrr~~~~

Image
As'salam dan Salam Sejahtera Dah terlalu lama tak buat dessert..... Kebetulan lately cuaca yang panas membahang terasa begitu nyaman kala tekak nie menikmati puding kek yang sejuk-sejuk... Aduyai ~~~ sukar digambarkan dengan kata-kata tak caya? Cubalah buat sendiri resepi yang sangat simple dan mudah nie.. Terima Kasih buat Kak Dayang diatas resepi yg mudah nie dan Izah Daut yang turut memanjangkan resepi puding nie~~  Nina copy paste kat sini lak yea .... LUV u all ..... muah muahhhh ...!! Puding Kek Resepi asal : Kak Dayang Rujukan : Izah Daut Bahan-bahan : 3 cawan air 1 sudu besar serbuk agar-agar (dyg guna Cap Bunga Ros) 3 sudu besar tepung kastard (dibancuh dgn 3 sb air) 1/2 cawan gula pasir ( boleh lebihkan sedikit jika nak lebih manis - bergantung pd kemanisan kek) 3/4 cawan susu cair 1 sk esen vanilla hirisan kek secukupnya (dipotong kiub @ ikut suka) Cara-cara : Didihkan air bersama serbuk agar-agar di dalam periuk. Setelah larut masukkan gula dan susu cair....

Kek Gulung Oren

Image
As'salam dan Salam Sejahtera .... Baru sehari tak bersiaran terasa kekok lak jari jemari nie .... hehee . . . . Semalam Nina ada urusan so tak dapat lah nak upload entry. Hari nie Nina nak share resepi Kek Gulung Oren  yang Nina rujuk dari  Kak DjDayang.. Kak Dayang ..... Nina mohon nak copy paste kat blog Nina yea ..... TQ kak ;) Ok laa ..... Nina tak punya waktu yang panjang so kita tengok resepinya yea ..... Kek Gulung Oren  Rujukan :  Kak DjDayang   (Kek Gulung Pandan) Bahan-bahan : 90 g tepung gandum 90-100 g gula pasir (dikisar halus) 1 sudu besar susu tepung 1 sk ovalette 5 biji telur 60 g mentega cair 1 sk oren paste 1 sk esen vanilla Untuk filling : mentega, gula ising dan esen vanilla (diputar hingga berkrim)  & hirisan ceri @ strawberi (yg nie Nina taka letak punnn) Cara-cara : Sediakan loyang dan lapikkan dgn baking paper. Griskan dgn mentega dan taburkan sedikit tepung. Panaskan oven pada suhu 180C. Satukan telur, gula, ...

Bubur Keledek Manis Bersama Cha Cha

Image
Selamat petang semua ..... Doa Ketika Hujan - Allahumma soyyiban nafi'a  Maksud : Ya Allah, jadikanlah ia hujan yang bermanfaat.(HR Bukhari)  Alhamdulillah ..... Syukur ke hadrat Ilahi.... pagi tadi hujan dan sejuk dingin membasahi bumi. Dan hampir tengahari barulah matahari mula membahangkan bumi walaupun sekadar mendung yang tidak bererti hujan ..... Chewah ...... berpuitis pula Nina nie ~~~ Hehehe . . . . Dipetang yang ala-ala mendung gini ..... Nina buat Bubur Cha Cha untuk minum petang. Kebetulan ada keledek kat rumah nie, boring juga kalau asyik digoreng. Kali nie Nina buat bubur yang dicampur bersama cha-cha. Warna warni gitu~~~ Sedap dimakan panas-panas!! Ok laaa.... Jom tengok resepi nyer~~ Bubur Keledek Manis Bersama Cha Cha  Bahan-bahan: 300gm keledek - dipotong bulat-bulat (sebab keledek Nina kecik ajer sizenyer)   100gm cha-cha - dicuci bersih, rebus hingga lembut lalu ditoskan 150gm gula pasir 100gm gula Melaka 1 kotak santan 2 hela...

Udang Masak Hitam Berempah Ala-Ala Mamak Style .....

Image
As'salam dan salam sejahtera... Jumaat kembali lagi ..... Syukur Alhamdulillah ..... Lately cuaca yang panas membahang sering menyebabkan badan mudah rasa letih lesu dan tak bermaya ditambah pula dengan sakit tekak. Oleh itu, perbanyakkan minum air masak dengan sebanyak yang mungkin....   Tang sakit kepala tuu.... memang payah lah nak dikata... Perlukan rehat yang cukup, makanan yang seimbang dan sentiasa berfikiran positif supaya tak akan stress dengan kehidupan seharian. Selain dari itu, boleh cuba rendamkan kaki dalam air suam yang dicampur garam kasar. Insya'Allah..... cuba lah.. Kalau tak Ok juga ..... makan ajer lah ubat yea.. Kala terasa rindukan masakan Penang, terutama sekali Nasi Kandar Nina pasti akan masak resepi nie.....Hhrmmm .... Kalau kat KL nie, restoran yang menjadi pilihan Nina adalah di Jalan Masjid India - Nasi Kandar Ibrahim Syah . Lokasinya berdepan dengan Bangunan SSF. Kat situ memang terangkat lah dia punya Nasi Kandar. Perghhhhh...!!!! Sedapp...

Lala Goreng Pattaya

Image
As'salam dan Salam Sejahtera Buat apa tuuu .....?? Dah makan Lunch??? Pasti sudah kann ....  Maklum lah dah nak masuk tea time. Hhrrmmm....... Tentu mata tuuuu tengah berat minta dilelapkan sebentar. Mengantuk lah tuu ehh .....  Maklumlah dah time after Lunch, dah makan pasti nak lelap sekejap kannn..... Nina pula, payah nak tido siang melainkan kalau penat sangat baru lah terlelap.... Errmm ....... Dah lama tak makan Lala ..... Tiap kali masak Lala selalu kebuntuan melanda, tak tau nak masak apa dengan Lala nie.  Balik-balik masak goreng kunyit serai,  Lala Tam Plon  ..... kali nie nak cuba masak Goreng Pattaya... Mmmmm ...... Not bad. Sedapppp ...!!! Buat yg kebuntuan tuu, boleh cuba ;) Ok laa... tak done nak story mory panjang hari nie, masa tak mengizinkan.. Jom tengok resepi nyer~~~ Lala Goreng Pattaya Rujukan : Buku Edisi Khas LBM 2003 Resipi Untuk Bulan Ramadhan Bahan-bahan 300gm Lala dicuci bersih dan ditoskan 4 ulas Bawang putih - ...

Heavenly Carrot Cake lagi dan lagi ~~~ Kenangan terukir dihati....

Image
As'salam dan salam sejahtera .... Apa khabar semua .....?? Moga-moga sihat walafiat hendaknya. Sempena public holiday - Hari Pekerja semalam pasti hari nie yang bekerja moodnya agak liat (malas-malas gitu)  tuk melunaskan tanggungjawab dipejabat kann?? Biasa lah tuu ...... mood cuti masih bertahta diminda~~ Nina pun pernah mengalaminya satu ketika doluuu .... (Doluuu?? macam lah dah lama sangat tak keje ....   Hehee  . . .) So, cergaskan minda dan rajin-rajin keje yea.... Sambil belek-belek peti ais pagi  semalam, Nina tengok ada banyak lak stok carrot dalam peti ais. Ikutkan hati nak diblend ajer carrot tuu  dan campur dengan ais tambah susu =  Ice Blended Carrot Susu !! Arrghh ...... sejuk nyerr tekak ~~~ nyaman sekali~ Akan tetapi, disebabkan keadaan kesihatan Nina yang kurang sihat ketika nie, Nina  membatalkan sajer niat dihati nak minum Ice Blended Carrot Susu. Takut nanti makin menjadi-jadi lak sakit tekak dan berpotensi ke arah batuk ...

Macaron Ohh .... Macarons.. Bonjour~~

Image
As'salam dan salam sejahtera buat semua yg tersayang ..... ISNIN muncul kembali..... dan esok Selasa public holiday. 1May merupakan cuti umum untuk satu dunia sempena Hari Pekerja. Buat yang tak ambil cuti hari nie, jangan malas-malas kerja yea.. sebab esok nyer - selasa kan cuti.....  boleh rehat santai-santai lagi kat rumah~~  (ayat sedapkan perasaan) hehehe . . . . Last Khamis yang lalu, ada seorang teman lama sejak sekolah rendah tetiba pm kat fb Nina minta Nina buatkan macarons. Alamak ......!! Dah lama tak buat Mak Karun nie~~~ Bukan apa, dulu Nina pernah pegi kelas macarons dan selepas itu rajin juga lah Nina mempraktikkannya dan mengambil tempahan. Itu pun secara sambil-sambilan ajerr~~ Cuma lately sejak tahun nie dah lama tak buat lagi... Jantung Nina dok bergerak pantas.... Dup dap dup dap dup dap dap dapppp!!! Kerisauan menghantui diri Nina .......  Bukan apa, remeh dan agak cerewet nak buat macarons nie. Banyak faktor yang memaink...