Posts

Showing posts with the label Kuih Muih Warisan Kita

Cucur Crab Meat buat minum petang anak-anak. Simple dan senang...

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Buntu kot nak sediakan juadah buat minum petang anak-anak. Selalu tak tau nak bagi makan apa petang cenggini. Nak pulak laa ni time hujan, pasti lapar. Kita yang mak budak pun terasa Sedapnya makan time hujan.... Mode verangan sambil minum kopi panas! Hahaa... Berangan tak sudah nanti apa pun tak siap! Huhuu... Usah dilayan. kan, kann kannnn.... Meh sini Nina share kan menu yang cepat dan mudah. Anak-anak pasti sukakannya... Kadang-kadang kan, menu yang mudah gini lebih mendapat bintang-bintang berkerdipan dihati daripada hidangan yang susah lagi remeh disediakan pastu sapa pun macam segan nak makan. Sedey kann.... So, play safe daripada penat dan sengal nak prepare, kita sediakan aje yang mudah dan cepat. Janji ada sesuatu juadah untuk anak-anak makan sat lagi.. Tok sah fikir banyak, buat stress ajer nanti. Relax~ Cucur Crab Meat Bahan-bahan Crab meat secukupnya - dipotong-potong. Anggaran 1inch 2 cawan tepung gandum...

RESEPI MUDAH JUADAH BERBUKA PUASA : Sagu bronok paling mudah dan cepat buatnya.....

Image
As'salamualaikum .... Sapa suka makan kueh sagu? alaaa... kueh yang warna merah, pastu disalut ngan kelapa parut. Lembut ajer dalamnya... Eilman antara penggemar kueh sagu. Dah banyak hari dia request Nina buatkan kueh favorite nya....  Bila fikir nak buat kueh aje, dok tak de mood. Mood asyik ke laut. Padahal kueh sagu ni antara kueh paling senang, cepat lagi mudah nak buatnya.  Haishh.... Pi mana laaa mood nie? Laut mana pun tak tau laaa.... Lautan Hindi kot~ Alamak....!!  tersebut lak. Tetiba macam ada orang kupas bawang lak. Sayu sebak ajer rasa bila terkenangkan misteri MH370 Al-Fatihah buat semua mangsa. sob sob sobbb~ T_T Nina dah pernah share resepi sagu bronok sebelum ni... dah lama daaaa... Bertahun sudah!   Nampak naa dah lama sangat tak buat kueh sagu ni  hahahaa.. Boleh intai  kat SINI SINI SINI   cerita sejarah tahun dolu.  Ngeeee~ ok.. Jom tengok resepi sagu paling mudah, cepat dan sedap dimakan... ...

RESEPI IFTAR MUDAH : kueh Lepat Pisang. Senang aje buat rupanya....

Image
As'salamualaikum  dan Salam sejahtera, Doa Ramadhan : Hari ke Tujuh "Ya Allah! Bantulah Aku Untuk Melaksanakan Puasanya, Dan Ibadah Malamnya. Jauhkanlah Aku Dari Kelalaian Dan Dosa-Dosa Nya. Dan Berikanlah Aku Zikir Berupa Zikir Mengingat-MU Secara Berkesinambungan, Dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk Orang-Orang Yang Sesat." Syukur Alhamdulillah... Hari ni puasa ke-7 kita telah melewati Ramadhan. Moga kengkawan semua dapat menjalani ibadah puasa sebaiknya.... Aamiin.. Dah lama Nina teringin nak cuba buat sendiri kueh lepat Pisang. Selalu Nina beli jer... Anak-anak Nina penggemar tegar Pisang. Kalau beli setandan pun sekejapan licin. Baru-baru ni, makcik Nina ada beri 2biji Pisang Tanduk. Selalunya Nina buat goreng atau pengat je.. So buat pertama kali Nina buat Lepat Pisang. Sebelah puas berdating ngan Mr. Google tapi tak juga serasi dihati. Berdating lama pun tak semestinya serasi ngan citarasa kita. #eehh.. Semua resepi tak de plak guna Pisang Tandu...

Kueh Dangai.. kueh paling ringkas dan mudah. Sedap lak tuu... Jatuh cinta dibuatnya~

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Sapa pernah makan kueh Dangai? Bunyi macam pelik kan? Actually Nina pun 1st time dengar nama kueh ni dan 1st time makan last week Saturday masa kenduri sambut Ramadhan kat rumah my Mak Anjang. 1st time tengok kueh ni tak apa yang menarik pun. Warna putih aje dan sikit keperangan kat bawah dan atas. Nampak ada kelapa parut. Hati terusik meronta nak merasa ..... Sedap ke? Gigitan pertama >>>>>> Mmm..... Lemak manis! Not bad Gigitan kedua >>>>>>>> Waduh! Sedap seyh..... Terasa kelembutan kekenyalan chewy tepung pulut.  Memang sedap! Lemak manis kelapa parut. Aduyai , jatuh cinta tetiba! Oouchh~ Makan makan makan makan..... #eehh dah banyak Nina belasah rupanya. MasyaAllah.... Buruk perangai. Fuh fuh fuhhh.... Gi jejauh sifat syaitonnirrajimmm~ Hahahaa.... !! Tak sedar yang Nina  berada kat kenduri -ramai orang! Oopsss!! Nasib baik sedar diri, kalau tak mau Nina dah kasi licin kueh Dangai ya...

Cupcakes Pandan Simply Nina... senang ajer buatnya.....

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Untuk pengetahuan, Nina nie bukannya rajin mana pun….. Cik ‘M’ selalu gak singgah dalam badan nie. Tapi jarang lah Nina nak layankan Cik ‘M’ tuu… kalau dilayan memang menjadi-jadi lemak naik kepala Cik ‘M’ tuu… Syaitonnnirrajim pun kalah! Selisih malaikat 44. Tak suka.. tak suka….. Fuh fuh fuhhhh~ Tiup-tiup kasi pi jauh Cik ‘M” tuu. Ada yang tak tahu ker? ** kalau borak ngan group masak-masak memang femes ayat Cik ‘M’ nie. So mana yang tak tahu - Cik’M’ tuuu MALAS! Hehehe….. Memandangkan Nina pun tak rajin mana tapi nak juga baking membaking, ditambah lagi dengan Eilyana yang sangat sukakan ‘Cake Hijau’ ** sibuk dok request banyak kali daaaa** maka dengan penuh sifat keibuan *konon* Nina pun melayan kerenah Eilyana yang manja nie… Memang malas oopssss! Cik ‘M’ jangan diseru takut melekat nanti… Ahaks! Memang menggigil satu badan  kalau Nina nak blend daun pandan buat paste bagai. Sorry tak rajin yea! So, sekarang nie semua pun serba ringkas. ...

Popia berinti ayam, carrots dan mushroom... bekalan anak-anak ke sekolah

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Popia popia…!! Berapa satu? Satu 50sen Hhrrmm…. Mahal ker murah? Itu standard harga. Ada sesetengah tempat satu popia 70sen dan ada juga yang dah cecah RM1 satu! Popia goreng yang dalamnya inti sayur…. (carrot, sengkuang, taugeh) Sekarang nie setakat 50sen nak kata mahal, baik tolak tepi virus M dan merajinkan diri buat sendiri…. Cakap banyak lak ehh.. Seluruh rakyat satu Malaya pun sedia maklum semua barang pun dah mahal sekarang! Termasuk kos upah! YA…. Kos upah. Kita kena prihatin, bila harga barang dah mahal, secara tak langsung nilai kos upah juga meningkat. Cuba kita meletakkan diri kita sebagai penjual….. Tapi kalau RM1 satu untuk seketul popia sayur yang kecik senonet memang cekik darah! Janganlah melampau-lampau nak untung sampai naya pelanggan. Tak baik tau! Hah! Popia Nina nie memang mahal….. Masuk bakul angkat sendiri  hehee.... Inti dalamnya ada isi ayam, carrots & mushroom tapi maaf, Nina tak jual. Sekadar buat makan-makan...

Agar-agar Sirap Bandung..... tak perlu pegi Indonesia ;p

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Aduyaii...... terik sungguh cuaca hari nie! Bagus nie kalau dapat jemuran pakaian, terutama sekali kalau basuh toto. Hhrrmmm....... Sekejapan ajer kering.  Rasanya kalau letak telur kat luar tuu mau menetas keluar anak ayam kot.... hehee.... Tentu anak-anak seronok kegirangan sambil melompat-lompat dapat tengok anak ayam live! hahaaa..... (verangan~~) Panas-panas gini kalau dapat makan dessert yang sejuk alangkah nikmatnya..... Mmmm........ Paling mudah dan senang - Agar-agar! Sejukkk bestnya! Nyamannnn sekali kan... Jom tengok resepi Agar-agar Sirap Bandung yang sempat Nina buat sebelum lunch tadi. Kebetulan lak petang nie cuaca panas terik. Sesuai sekali.... laju ajer masuk tekak. Oopsss...!! Tak boleh laju-laju >>>>>. kena tinggalkan sikit tuk MyGang. Jap lagi dia balik keje~ Hehee..... Agar-agar Sirap Bandung 6 sudu kfc agar-agar serbuk 1 tin susu cair + air = 1litter 1 sudu perisa ros 1/2 caw...

Apam Karamel Tanpa Telur... walaupun tanpa telur, hasilnya tetap jadi APAM yang penting....

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera CoratCoret Nina nie blog masak-masak ker? Banyaknya resepi ….. Yea kot… Kenapa? Tak percaya ehh~ Tak sesuai ehh blog masakan dengan nama CoratCoret Nina? Hhrrmm…. Tak kisah laa ehh…. Yang penting perkongsian yang ikhlas dari Nina Mostly kesemua resepi yang Nina kongsikan dalam blog Nina adalah resepi yang simple. Bahan yang senang didapati. Cara penyediaan yang amat mudah, cepat dan ringkas. Walaupun Nina permaisuri kat rumah namum jadual seharian Nina amat padat. Kadang tuu nak makan pun tak sempat apatah lagi nak ke bilik termenung. Memang tak done laaa nak termenung berangan bagai~ hehee…. Ada yang berbisik~ Aik? Nina kata Nina buzy tapi masih sempat ker ambik order cake, dessert, doorgift lah bagai? Acaner tu? Hah! Sebab tuu laa Nina buzy.... Macam Nina cakap type sebelum nie, bila kita minat melakukan sesuatu perkara, kerajinan bukan penghalang. Tak tido pun tak apa. Tapi bila 'malas' itu lah penghalang utama. Nak seribu daya, tak na...

Cream Puff versi 2. Sedapnya.....!! Tips puff menjadi dengan cantik dan jayanya.......

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Cream Puff   ... Cream Puff     ... Cream Puff .... Aduh..!! Memang terasa nikmat tatkala menikmatinya. Seolah-olah berada kat awang-awangan.. Puff yang lembut gebus dikombinasikan bersama lemak manis filling cream castard memang Uummphh!! Sapa tak pernah makan manyak rugi oooo~ Kena cuba baru tau! Tak cuba tak tahu...... Amboi amboi....... Over lak Nina promote cream puff! 1st time makan ker..?? Haishh.... Tak laaa. Nina dah banyak kali buat dan makan. Cuma dah lama juga tak pekena.  Al-kisah tersebut lah kisah.... Baru-baru nie, jiran Nina datang rumah pepagi hari dengan hajat besar nak order cream puff. Alamak..?? Cream puff?? Sejujurnya Nina agak sengal nak ambik order cream puff sebab bagi Nina pembuatannya agak remeh memandangkan sekarang nie Nina ada  MyJambu Boy Eilhan Mirza. Nak buat puff nie, kena buat filling cream castardnya dulu. Kena kacau tanpa henti baru dapat hasil cream yang smooth. Bukan bole...

Ssyyhh...... Nina sorok pisang! Motif? Nak buat Apam Pisang Gebus lagi Moist.....

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera... Dah lamaNina  tak buat kueh mueh tradisional...   Tapi nak buat kueh apa ehh...? tetiba teringat nak buat apam. Sedapnya makan sambil cecah sama kelapa parut. Lemak manis gitu.... Buat minum petang memang sesuai~ Lepas ajer masak, suam-suam gitu Eilyana dah bawak lari 3-4 ketul rasanya... (tau-tau ajer dah kurang kat atas meja)  Nina lak dah belasah 4-5 ketul sebelum MyGang balik keje. Sedapp..!! Gebu, lembut dan tak berapa manis. Saya suka.. saya suka...!! Kat rumah Nina nie pantang ada pisang, laju je licin!. Disebabkan itu, diam-diam Nina simpan sorok   dalam 4-5 biji dalam fridge dan ada masa Nina pun buat apam pisang. Ada sebelum nie, Nina buat muffin pisang tapi tak done nak snap picture sharekan resepinya. tapi sebelum-sebelum nie Nina dah pernah share muffin pisang kat   SINI  dan kalau nak buat cake pisang yang sedap dan cepat siap lak boleh refer  SINI Masa MyGang makan apam nie, dia siap tanya ...

Tauhu Kukus Goreng buat Baby Eilhan dan bekalan anak sekolah.

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Tidak dinafikan pastinya semua ibu, emak, umi, mama, mummy selalu akan runsing dan buntu bila nak menyediakan makanan buat si manja. Nina pun juga… Tambahan sekarang nie Baby Eilhan dah 10bulan dan dah ada gigi. Mula-mula gigi bawah 2batang, pastu gigi atas satu dan kemudian gigi atas dah keluar lagi satu. Total 4batang gigi. Tak kan asyik nak bagi makan bubur ajer kan…? Dah boleh bagi food yang gigit-gigit, kunyah-kunyah. Senaman gigi gitu! Hehe . .. Disebabkan petrol dah jadi mahal per litter dan banyak makanan pun dah mula menaikkan harganya so kita tukar menu yang murah tapi penuh dengan khasiat. Sahut cabaran kerajaan untuk berjimat atau lebih tepat 'ikat perut'. erkkk.....~?! OOpss...! Tak mau comment lebih-lebih ;P Tauhu merupakan antara makanan yang mewah dengan sumber protein. Selain protein, kaya juga dengan sumber kalsium. Wahh….! Bagus nie untuk baby Eilhan, boleh develop muscle.  Eh ehh.. Jangan salah sangka lak, buka...

Situ sana sini... Mana-mana ada Potato Fritters. Sedap ranggup!

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Potato Fritters!  Fenomena baru yang melanda geng masak-masak kat Fb sekarang nie. Rata-rata semua kengkawan Nina kat Fb dah mencubanya. Masing-masing berdesup-desup tayang gambar mereka. Ini tak boleh jadi nie..... Nak kena try! Depa pun dok citer betapa bestnya menu kudap-kudapan nie.  Ranggup laaa, menerujakan laaa, asyik laaaa, makan tak ingat laaa, dan macam-macam komen positif. So Nina pun tak nak melepaskan peluang untuk mencuba dan merasa menu yang ramai dok khabarkan situ sana sini sinun.... Walaupun dah kelewatan Nina mencubanya (rasanya dah sebulan resepi nie fofular) dan ala-ala tertinggal keretapi lambatnya Nina mencuba but its ok. Better than nothing right? So far kat Fb ada ramai yang komen positif tentang Potato Fritters nie namum ada juga yang memperlekehkannya.... "alaa.... nie macam jemput-jemput ajer"    lain sikit pasal jemput-jemput banyak tepung "setakat kentang pun nak kecoh satu malaya "...

Agar-agar Pandan Santan.... nyamannya!

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Apa khabar? Cuaca panas gini sedapnya kalau makan agar-agar sejuk. Nyamannya tekak..... Terus ke dapur jerang air, gedebak gedebuk, toing-toing, berdesup >>>>> Zassss... siap masuk peti ais. Petang nanti boleh potong ngap-ngap! Dalam 3-4jam dah ready to eat. :) Ini antara menu dessert yang selalu Nina buat ulang kali. Agar-agar Cuma kali nie Nina just buh paste. Tak sempat nak blend daun pandan, tapis, tapis, tapis! Kalau blend nanti Baby Eilhan pun bangun dari tido bila dengar bunyi blender.  Asal bunyi Ggggrrrr ajer dia bangun, bunyi gggrrrr ajer dia bangun. .. Nanti semua keje tergendala..... Haru~ Alkisah, pakai ajer paste ready made. Geliga sungguh yang cipta paste macam-macam rasa nie. Sangat memudahkan keja masak-memasak :) Nina ada tambah coconut paste. Boleh beli kat bakery....  tak letak pun ok. Kalau letak lagi uumph lemaknya. Saya suka,  saya suka! Alamak.... Baby Eilhan dah bangun dari ...

Kuih Talam Gula Merah. Buruknya talam Nina... tapi sedap!

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Kuih talam antara kuih-muih kegemaran anak Nina yang sulung - Eillya. Selalunya bebudak jarang suka kuih talam. Mostly bebudak sukakan kuih yang bergoreng contohnya karipap, sardin roll, Roti sausage gulung , Donut , Cucur Ikan Bilis , dll  Rupa-rupanya, EilYana pun suka juga kuih  kukus style gini. Beberapa potong dah dia sorang jer belasah.  Tak per laaa.... janji dia nak makan :) Buruk kan rupa kuih talam gula merah Nina? Tau tak sebab apa? Tak nyempat tunggu sejuk dah potong! Ini lah hasilnya... Menggerutu~ Mama Nina pesan, lain kali kalau nak buat kuih talam sebaiknya buat pagi. Nanti dah petang kuihnya dah sejuk dan bila potong cantik. Dan nak potong guna pisau plastik yang dah sapu sikit minyak. Nina buat kuih talam nie dalam jam 3pm dan dalam jam 6pm Nina dah sibuk nak potong merasa. Maka, gini lah hasilnya..... Resepi ni Nina ambil dari buku Istimewa Pemanis Mulut Dari Dapur CT Terima kasih banyak kak, suka sangat re...

Roti Sausage Gulung

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Lama tak update resepi kan? terasa kekok lak ..... Tak tau macammana nak mula. Hehee Sejak dari semalam Yana sibuk dok suruh prepare bekal tuk dia bawak ke sekolah. Katanya nak bawak hotdog. Nak bawak 4 bekas lagi.....  Banyaknya! Untuk sapa? >>>>>> Rupa-rupanyanya siap nak bekalkan tuk kawan-kawannya sekali. Oooo.... ok laaaa, tapi mama pack kan satu bekas ajer then mama letak ada 4. Ok? Yana setuju! :) Ini antara menu yang paling gemar Nina buat untuk sarapan. Cepat, ringkas dan kenyang! Selalu dok buat tapi selalu juga tak sempat nak snap picture. Asal siap ajer dah ready to ngap! Maklum laaaa, sejak ada baby nie masa teramat lah terhad. Tambahan lagi Nina juga dok buzy ngan order cake budget Choc Moist dan Cheese Leleh dan juga order tambahan yang lain-lain. Maaf laaaa bebanyak buat yang selalu tertunggu story mory a.k.a resepi baru dari Nina. Buat masa nie, ini laaaa resepi ringkas yang sempat Nina share tuk keng...