Posts

Showing posts with the label Dessert

RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK LAGI SEDAP DARI BISKUT MARIE

Image
RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK LAGI SEDAP DARI BISKUT MARIE! Buat penggemar Kek Batik korang harus cuba. Selalu orang buat kek batik guna biskut Marie kan. Tapi kali di inovasikan amboi ayat... HAhaa! Takde inovasi manapun, hanya tukar biskut marie kepada biskut cream crackers atau orang dolu-dolu suka panggil biskut lemak. Jenama apa pun ikut suka korang yang penting pastikan halal. KEK BATIK Bezanya bila guna biskut lemak lagi senang sebab susun susun je biskut lemak yang dah bentuk petak petak dalam bekas. Yelah, kalau biskut Marie kan bulat so kita kena pecahkan atau lenyek nak bagi mampat sebati sama sos coklat. Biskut lemak ni lembut so kita layer layer kan aje sama sos coklat. Resepi Kek Batik Cream Crackers ni takde telur, sukatan cawan yang mudah untuk korang cuba dan follow. RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK   bahan-bahan 1 paket biskut lemak / omputeh panggil cream crackers 1/2 potong butter 1/2 tin susu pekat manis 1 cawan mil0 atau serbuk air coklatmalt - j...

Simple Strawberry Cake.. Senang, blend aje!

Image
Sapa aje yang pergi ke Cameron Highland pasti borong strawberry kann? Beli banyak-banyak tu selain makan korang buat apa? Ahaa... Nina nak shere ngan korang resepi cake paling mudah, Resepi Strawberry Cake Simple. Korang tak payah mixer bagai. Blender je! Senang kann? Baru-baru ni cuti sekolah Nina sekeluarga ke tempat yang nyaman lagi dingin (idok ler sejuk mana punnn sana) yang berpancaroba gigih untuk sampai ke sana. Cabaran anak-anak mual mabuk sepanjang perjalanan. Mujur dah siap sedia plastik untuk mereka. Paling rare Yana, dah inform akan pening nanti, naik aje kereta dia terus tido sampai destinasi. Settel! Hahahaa.... Bijak dia.  Balik dari Cameron Highland stok strawberry banyak dok melambai-lambai ala model.suh perabih kan.  Resepi Cake paling Mudah. Blender je Resepi ni Nina apditasikan dari resepi orange blend. Sebelum ni Nina dah pernah share dulu. Kali ni Nina bikin lagi sempena birthday gang. Happy birthday my gang. Moga diberi kelihatan yang baik walaf...

Dessert mudah minum petang - Bubur Jagung, Keledek & Sagu

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Baru-baru ni , Nina gi Tanah Rata, Cameron Highland. Banyak betul jagung kat sana Selain strawberry. Macam-macam jenis lak tuu... Ada madu, mutiara dan sedap juga dimakan begitu saja. Asal ke sana nampak jagung, asal ke sini nampak jagung akhirnya beli. Cultures shocked konon!  Beberapa longgok gak laaa kami borong. Geng belanja bayarkan .  Hehehe...!! Pas dah bahagikan tuk family sorang sikit, ada baju kat rumah Nina bikin bubur. Biasanya  jagung Nina kombinasi bersama barli. Tapi kali ni Nina tambah keledek dan sagu.  Mmmm.... Sedap juga kerjasama sagu dan keledek. Lemak manis gitu. Seronok lak kejap lembut, kejap rangup jagung.  Ehh... sendiri buat, sendiri puji. Ahaks!  Dah, Jom intai resepi Nina. Mana lah tau kot boleh bagi idea kat uolls prepare dessert tuk petang ni.... BUBUR JAGUNG KELEDEK & SAGU Bahan-bahan 2 cawan jagung fresh (dibersihkan dan ambil bijinya sahaja) 4ketul kel...

Congo Bars... Senang aje buat rupanya..

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Congo bar antara kudap-kudapan yang pernah hot satu ketika dulu. Ramai dah dok cuba cuma  Nina aje yang lambat. Tak pe.laaa lambat dari tak mencuba langsung kannn~ Sebenarnya dah beberapa bulan Nina dah buat tapi entah macammana tak perasan belum share resepi nya. Aje kekurangan DHA gamaknya Nina ni.... Sel otak tak berhubung kot. Hurmm.... Yg penting sentiasa berhubung ngan hubby. Ke situ plak~ hahaa... Jom nengok resepi sebelum Nina melalut ceritera bukan-bukan.. Nanti habis semua dicelotehkan...  Resepi ni Nina rujuk dari blog Kak  Rima . Terima kasih Kak... Nina panjangkan disini pula ya.. Ok, Congo Bars senang aje buatnya. Nak makan lagi senang..!! Sekejapan licin.. Rasa dia sedap, chewy gitu. Buat penggemar coklat dan kekacang gerenti suka! Kalau letak lagi nak banyak kacang lagi sedap.. Nina ada tambah parutan coklat bar, empingan jagung kat dalamnya. .. Lebih wallaaa~ Ni gambar step by step... Kot s...

RESEPI MUDAH JUADAH BERBUKA PUASA : Sagu bronok paling mudah dan cepat buatnya.....

Image
As'salamualaikum .... Sapa suka makan kueh sagu? alaaa... kueh yang warna merah, pastu disalut ngan kelapa parut. Lembut ajer dalamnya... Eilman antara penggemar kueh sagu. Dah banyak hari dia request Nina buatkan kueh favorite nya....  Bila fikir nak buat kueh aje, dok tak de mood. Mood asyik ke laut. Padahal kueh sagu ni antara kueh paling senang, cepat lagi mudah nak buatnya.  Haishh.... Pi mana laaa mood nie? Laut mana pun tak tau laaa.... Lautan Hindi kot~ Alamak....!!  tersebut lak. Tetiba macam ada orang kupas bawang lak. Sayu sebak ajer rasa bila terkenangkan misteri MH370 Al-Fatihah buat semua mangsa. sob sob sobbb~ T_T Nina dah pernah share resepi sagu bronok sebelum ni... dah lama daaaa... Bertahun sudah!   Nampak naa dah lama sangat tak buat kueh sagu ni  hahahaa.. Boleh intai  kat SINI SINI SINI   cerita sejarah tahun dolu.  Ngeeee~ ok.. Jom tengok resepi sagu paling mudah, cepat dan sedap dimakan... ...

JUADAH BERBUKA PUASA SIMPLE : Bubur ChaCha bersama Keledek Manis

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Buat yang kekeringan idea nak masak apa untuk menu dessert nanti, boleh laaa follow juadah Nina. Semuanya ringkas dan mudah.  Bubur antara menu yang ringkas dan mudah untuk juadah berbuka puasa. Sedap dinikmati usai habis makan menu utama. Bak kata orang melayu menu pencuci mulut dan kata omputeh lak  -  dessert.  Selain buat juadah berbuka puasa, bubur juga amat sesuai buat minum petang. Bubur tak perlu terlalu manis cukup sekadar manis-manis buah gitu.  Kena lak dengan air  tea 'o' panas! marvelous~ Dah lama juga Nina tak bikin bubur ChaCha bersama keledek. Bertahun dah kot.... hehee.. Semalam masa beli barang sikit kat kedai, nampak lak keledek tuu dok posing manja sambil melambai-lambai kat Nina suh beli. **macam lah keledek ada tangan kannnnn** hahaa . . . Memula tuu buat tak tahu ajer.... Malas nak layankan perasaan, kot kot syaitonnir rojimmmmm yang hasut. #Ehh....tetiba teringat -  bulan puas...

JUADAH BERBUKA PUASA : Dessert paling senang > PUDING SUSU KIWI

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera DOA RAMADHAN : HARI KE -10 Bismillahirrahmanirrahiim Allâhumma shalli ’ala Muhammad wa âli Muhammad Allâhummaj’anî fîhi minal mutawakkilîna ‘alayka, waj’alnî fîhi minal fâizîna ladayka, waj’alnî fîhi minal muqarrabîna ilayka, bi-ihsânika yâ Ghâyatath thâlibîn. Ya Allah, jadikan aku di bulan yang mulia ini tergolong pada orang-orang yang bertawakkal pada-Mu, jadikan aku di dalamnya tergolong pada orang-orang yang beruntung, jadikan aku di dalamnya tergolong pada orang-orang yang mendekatkan diri pada-Mu, dengan kebaikan-Mu wahai Tujuan orang-orang yang berharap. Ama@Syamsuri (Mafâtihul Jinân: bab 2, pasal 3) Pencuci mulut ataupun dessert yang paling senang nak buat adalah agar-agar dan puding. Bahan yang diperlukan tak banyak dan amat mudah didapati. Cara penyediannya pun cepat lagi ringkas. Hari ni Nina kongsikan Puding Susu Kiwi. Memandangkan kat rumah Nina punya extra kiwi so nak bagi cepat licin Nina buatkan puding kiwi.  ...

Dessert paling best buat juadah berbuka puasa /iftar. Heavenly Milo Oreo Jelly. Rugi tak cuba.....

Image
As'salamualaikum dan Salam sejahtera Apa khabar kengkawan semua? Puasa hari nie? Haishh.... Berani nak ngaku tak puasa! Hahahaa... Nina doakan moga semua sihat walafiat dan dapat menunaikan ibadah puasa sebaiknya Aamiin... Ok, short cut.... Nina busy ni. **konon sangat** Ramai dok pm suh ulang tayang dessert paling best buat juadah berbuka puasa aka iftar. Dessert nie ramai dah cuba. Dan ramai yang akan ulang buat lagi. Nampaknya 'Heavenly Milo Oreo Jelly' menepati citarasa semua. Ini menu dessert wajib cuba... Memandangkan kekangan masa nina yg suntuk, maka Nina just siarkan siaran ulangan ... Dulu entry INI lama daa... Nanti ada masa Nina snap pic cecantik lagi ehh.... **yang penting ini gambar Nina yang punya bukan Ahmad Albab yang punya. Hahaa..** Sebenarnya geram pada yg cilok pic nie pastu ngaku dia yg punya. Huhuhuu~ Heavenly Milo & Oreo Jelly Saiz: 8" bulat Bahan-bahan 1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar) 750ml Air 160g Gula 1 tin (400g) Sus...

Cake paling senang... Orange Blended Cake...

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Orange Cake Blended antara cake paling senang dibuat. Tak perlu mixer. Pakai blender aje. Putarkan bahan pastu gaulkan sekali tepung dan terus bakar. siap! Sekejap je.... Buat yang baru nak cuba-cuba menggodek cake, bolehlah try resepi ni... InsyaAllah akan menjadi dengan jayanya. Sedap cake nie, moist.... Tak muak, sebab tuu asal ada Oren extra Nina akan simpan sebiji untuk  buat Kek. Nina dah pernah kongsikan sebelum ni, boleh refer  SINI  dan  SINI untuk yang pertama kali Nina buat ... Orange Cake Blended Bahan-bahan 1 biji Oren Sunkist 1 cawan minyak masak secubit garam 1 cawan gula pasir 3 biji telur gred A 2 cawan tepung gandum - di ayak 1 sudu besar baking powder Cara-cara 1-  Buah oren dibersihkan dahulu. Potong, buang biji, kulit & urat putih.  Dipotong kecil2. 2-  Masukkan dalam blender bersama minyak masak, gula, telur. Blend hingga halus. 3-  Tuang bahan kisar dalam mangkuk, masukk...

dessert again... Chocolate Crepe yang sememangnya memukau~

Image
As'salamualaikum dan Salam  Sejahtera, Apa khabar uolls?  Nina doakan moga semuannya sihat walafiat dan dapat menjalankan tugasan harian dengan ikhlas dan dipermudahkan boleh DIA. Hari nie Nina kongsikan resepi yg menjadi pilihan kengkawan Nina. Kiranya top order gitu. Pada yang sedia maklum, Chocolate Crepe nie adalah resepi ulangan. Nina dah pernah buat sebelum nie. Boleh teropong kat  SINI untuk Heavenly Chocmilo Crepe . Masa nie lepas musim durian so memandangkan durian dah kehabsan isi fresh, Nina try open order for Chocolate Crepe lak.... Alhamdulillah, sambutan pun tak kalah dengan penangan crepe durian. tak tido malam Nina uolss~~~ Sini Nina nak share.... nak buat crepe nie, paling sedap adalah kulitnya yang nipis. Lagi nipis lagi syiookkkk~ INi tips dari MyGang pasal dia yang terror buat kulit crepe , Lepas sendukkan dalam pan, tuangkan semula baki dalam mangkuk so nanti uolss dapat kulit yang nipis.  Agak-agak faham tak? Tak tau laa camner nak ex...

Puding Laici Dangdut. Aahhh... Aahh....!! Nyamannya.....

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Lately cuaca panas ajer kan? Hot hot very the hot sun. Tak payah lari padang pun boleh keluar peloh berduyun-duyun basah baju sambil mop rumah. Fuhh…~~ Tetiba terbayang andai dapat menikmati sesuatu yang dingin. Sedapnya kalau dapat makan dessert yang sejuk. *mode verangan jer lebey* Alwayss~ hehee Cer bayangkan, ada agar-agar atau pun puding yang sejuk baru keluar dari fridge, suap kat mulut, manis-manis buah, laju jer lalu turun kat tekak.. Aaahhh..!! Nyamannya… **cer bayangkan, cer bayangkann….** Oh tidakk…! Kejamnya Nina…. Jangan bababb, jangan bababb, tak bermaksud pun~ Puding Laici Dangdut pernah menjadi fenomena satu ketika dulu di Kongsi Resepi dan facebook. Otai-otai blogger masak-masak pun ramai yang dah mencubanya.. Nina ajer ketinggalan ketapi baru nak cuba. Tuutt.. Tuutt….. ketapi senandung malam baru lalu singgah sini.. Rugi lak tak cuba dulu. Sedapnya……Puding Laici Dangdut nie. Nape ehh namanya ada Dangdut? Lepas makan tet...

Dessert paling ringkas, senang dan sememangnya sedap! Cheesekut Tiramisu...

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Cheesekut nie femes last year rasanya dan Nina lak baru tahun nie nak try. Bila dok belek-belek bahan dan cara penyediannya … Oooooo…. Ini Nina tahu! Actually Nina dah pernah buat dah sebelum nie. Masa tu dalam group masak-memasak dinamakan Kek Lapis Cheese Persona beberapa tahun dolu. Di ilhamkan oleh Ryo *kalau tak salah Nina* Boleh refer  SINI  entry terdahulu Nina. Lebih kurang laaa resepinya~ Tetiba ramai dok cakap Cheesekut sedap, tak try ker, dah rasa ker, bla bla blaa…… Ni nak habaq, dessert nie memang lah sedap! Rugi oooo sapa tak try! Tapi masa nak buat nie Nina ngada-ngada derhakakan resepi. Biasalah blogger masak nie, kalau tak derhaka sikit resepi tuu memang tak sah. Suka adjust sana sini konon-konon pro! Padahal asukan sapa tak tahu laaa tuh….. Nina buat versi Tiramisu. Memang memukau tatkala menikmatinya. Kalau orang lain sukakan original tapi bagi tekak Nina kalau cheese semata takut tak lalu. <muak sikit> erkk~ act...

Bubur Pisang aka Pengat Pisang... Hebatnya Bismillaahirrahmaannirrahiim

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Salam Jumaat buat semua... بِسمِ اللَّÙ‡ِ الرَّحمٰÙ†ِ الرَّحيمِ “Kehebatan Bismillahirrahmanirrahim!   Barangsiapa mengucapkan Bismillaahir rahmaanir rahiim banyak-banyak dengan harapan mendapat rezeki, nescaya akan diberikan Allah rezeki dengan mudah dan tidak terduga olehnya. Serta, diberi kurnia kehebatan di hati manusia dan di sisi alam yang tinggi (yakni Malaikat) dan alam yang rendah (yakni manusia dan lain-lain makhluk Allah di muka bumi). Aamiin.... Lepas Bismillah, teruskan dengan Al-Fatehah Mari kita sedekahkan buat diri sendiri, ibubapa, suami/isteri, anak-anak kita, dan semua yang mengenali kita dan juga buat insan yang telah meninggalkan kita. Moga kita sentiasa didalam lindungan Yang Esa dan dipermudahkan segala urusan seharian kita hendaknya Aamiin... Ada pisang tanduk kat rumah. Tak tahu apa nak dibuat sama ini pisang tanduk. Setelah dihitung diconggak ditimbang kiraan untuk masa memasak so Nina decide buat pengat pisang aj...

Agar-agar Sirap Bandung..... tak perlu pegi Indonesia ;p

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Aduyaii...... terik sungguh cuaca hari nie! Bagus nie kalau dapat jemuran pakaian, terutama sekali kalau basuh toto. Hhrrmmm....... Sekejapan ajer kering.  Rasanya kalau letak telur kat luar tuu mau menetas keluar anak ayam kot.... hehee.... Tentu anak-anak seronok kegirangan sambil melompat-lompat dapat tengok anak ayam live! hahaaa..... (verangan~~) Panas-panas gini kalau dapat makan dessert yang sejuk alangkah nikmatnya..... Mmmm........ Paling mudah dan senang - Agar-agar! Sejukkk bestnya! Nyamannnn sekali kan... Jom tengok resepi Agar-agar Sirap Bandung yang sempat Nina buat sebelum lunch tadi. Kebetulan lak petang nie cuaca panas terik. Sesuai sekali.... laju ajer masuk tekak. Oopsss...!! Tak boleh laju-laju >>>>>. kena tinggalkan sikit tuk MyGang. Jap lagi dia balik keje~ Hehee..... Agar-agar Sirap Bandung 6 sudu kfc agar-agar serbuk 1 tin susu cair + air = 1litter 1 sudu perisa ros 1/2 caw...

Apam Karamel Tanpa Telur... walaupun tanpa telur, hasilnya tetap jadi APAM yang penting....

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera CoratCoret Nina nie blog masak-masak ker? Banyaknya resepi ….. Yea kot… Kenapa? Tak percaya ehh~ Tak sesuai ehh blog masakan dengan nama CoratCoret Nina? Hhrrmm…. Tak kisah laa ehh…. Yang penting perkongsian yang ikhlas dari Nina Mostly kesemua resepi yang Nina kongsikan dalam blog Nina adalah resepi yang simple. Bahan yang senang didapati. Cara penyediaan yang amat mudah, cepat dan ringkas. Walaupun Nina permaisuri kat rumah namum jadual seharian Nina amat padat. Kadang tuu nak makan pun tak sempat apatah lagi nak ke bilik termenung. Memang tak done laaa nak termenung berangan bagai~ hehee…. Ada yang berbisik~ Aik? Nina kata Nina buzy tapi masih sempat ker ambik order cake, dessert, doorgift lah bagai? Acaner tu? Hah! Sebab tuu laa Nina buzy.... Macam Nina cakap type sebelum nie, bila kita minat melakukan sesuatu perkara, kerajinan bukan penghalang. Tak tido pun tak apa. Tapi bila 'malas' itu lah penghalang utama. Nak seribu daya, tak na...

Akhirnya ..... Pengat Pisang!

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Lately petang ajer hujan..... Syukur~ Hujan rahmat. Sejuk malam nanti. Menu apa minum petang nanti? Tak der idea?  Kali nie Pisang interframe lagi! Pisang nie Nina tak beli pun tapi baru-baru nie rumah Mak Ngah Nina ada buat kenduri so ada extra pisang Mak Ngah Nina bagi bawak balik. Mengikut plan awal, nak buat cake pisang like before.. Resepi boleh intai kat SINI …. Tapi tetiba rasa nak buat apam pisang macam baru-baru nie ( resepi sini ) Bila dah esok paginya… ramai lak request menu lain berasaskan pisang. Eilman – nak lempeng pisang Eillya – cake pisang Eilyana – cekodok pisang bulat-bulat MyGang – goreng jerr  kan senang! Lastly >>>> Nina buat pengat pisang! semua usul/cadangan ditolak! heheee  . . .Sorry~ Nina sebolehnya nak kurangkan makanan berminyak dalam menu. Konon-konon nak jaga kesihatan. Itu yang akhirnya terjadinya pengat pisang.  Tapi bila difikirkan semula, pengat pun banyak gak kolestrolnya ka...

Banoffee Pie Cake and pic step by step to do

Image
As’salamualaikum dan Salam Sejahtera Bertemu kembali di teratak Nina. Apa khabar? Syukur Alhamdulillah Nina sihat dan Nina doakan moga semuanya sihat walafiat dan dipermudahkan segala urusan yang dilakukan. Mulakan setiap perkara dengan niat yang baik beserta Bismillah, moga ianya mendapat keberkatan. Tak kan niat yang buruk jahat nak baca Bismillah lak kannn…..!! hehee . . . . Seperti yang Nina janjikan sebelum nie, Nina akan update resepi Banoffee Pie Cake sempena Birthday EilYana yang lalu. Kombinasi kedua-dua nya memang sedap! Gigit-gigit rasa crunchy biscuit yang base bawahnya, pastu laaa ada gigitan pisang ditambah dengan kelembutan choc moist cake. Tak lupa setiap gigitan ada kenikmatan adunan lemak coffee.  Memang Wallaaa…!! Tak sangka sedap! Recommended resepi. Senang ajer tak perlu oven bagai. Untuk base Nina menggunakan resepi asal Banoffee Pie oleh Nigella dan part atasnya Nina gabungkan shortcut Tiramitsu. Biscuit Marrie Nina celopkan dengan air Nescafe ‘...