Posts

Showing posts with the label Info - kesihatan

AIR MASAK TAK JADI Resepi Cara Buat Air Jamu Homemade

Image
Pernah dengar resepi air masak tak jadi? Eerrkkk... Ok tipu! Yang betulnya air masak tak jadi ni bukan untuk masakan tapi untuk diminum. Atau nama omputeh dia homemade herbs drink, nama melayu ada yang panggil air jamu homemade untuk kesihatan. Hari ni takde resepi masak-masak tapi Nina nak kongsikan resepi Air Jamu Homemade. Paling best, bahan-bahannya mudah dapat dan gerenti setiap rumah pun ada bahan untuk masak air jus kesihatan homemade ni. Menariknya air jus kesihatan homemade ni, bukan hanya untuk wanita. Lelaki pun buleh! Dengan syarat bahan special untuk wanita iatu manjakani korang skip untuk lelaki. So maksudnya seisi keluarga pun boleh minum tanpa was-was. AIR JAMU HOMEMADE Cara buat air masak tak jadi :- Hiris / ketuk bahan yang ada Reneh api slowmo dalam periuk yang korang ada, kalau ada tefal ke, desseni ke, Le Creuset ke, LeNona ke, piuk tanah ke pun buleh. Yang penting piuk sendiri bukan pinjam jiran punya Bila air dah mendidih, tutup api Tunggu suam boleh la...

UMUR 40 RABUN DEKAT

Image
Ramai orang kata bila umur menginjak ke usia 40 tahun, bermula lah fasa rabun dekat. Sangat sinonim umur 40 rabun dekat. Tak dinafikan ada sesetengah orang berada dalam 'denial stage'. Lagi-lagi, pada awal presbyopia, mereka mereka ini akan ber alasan dengan ayat "Eh! Takde laa, aku tak rabun dekat, tak perlu pun pakai cermin mata orang tua tu! Mmmm... takpe, boleh lagi ni, aku cuma perlu jauhkan bahan bacaan je dah boleh baca. ". HAhaa.. Ya boleh! UMUR 40 TAHUN RABUN DEKAT    Rabun Dekat Tapi tapi Ketahui lah bahawa 'power' Rabun dekat ini semakin lama semakin bertambah saban tahun. Contohnya, umur 40 tahun, 'power' korang +1.00. Apabila umur korang masuk 45 tahun, 'power' korang bertambah kepada +1.50. Hal ini kerana mata kita semakin lemah untuk fokus dekat. Salah satu ayat orang fasa in denial gini "Saya takde rabun dekat. Saya ada rabun jauh je. KALAU NAK BACA DEKAT, SAYA BUKAK JE CERMIN MATA" Itu maksudnya korang AD...

Minyak Zaiton untuk masak... Boleh ke?

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Meh rapat dekat sini kengkawan Nina yang tersayang..  Minyak apa yang uolls biasa guna untuk masak dan minyak apa pula untuk dressing salad? Sapa pernah guna minyak ini? Minyak Zaiton. Sapa lak Zaiton ni...? Bukan Zaiton Sameon atau Zaiton mata air Sudin dalam Seniman Bujang Lapok. Dok ketuk botol kicap sama botol cuka.  #ehh... Lebey sudaaa melalut. Hehee.... Minyak Zaiton aka nama omputeh nya Olive Oil. (Gambar bawah ni kalau tak kenal) Sekadar perkongsian ilmu berkaitan Olive oil... Selama ini kita memasak guna olive oil yang tak sesuai untuk memasak... Laaa... Iyer ke? Alamak...!! Alhamdulillah, baru-baru ni Nina terbaca satu artikel tentang Olive Oil.  Minyak zaitun mempunyai komposisi kimia yang unik. Sebab itu ianya dibahagikan kepada 3 jenis minyak zaitun utama iaitu,  Extra Virgin Olive Oil (EVOO), Virgin olive oil (VOO)  Based Olive Oil (BOO). Yang boleh ditelan se...

5 Rahsia INTEEMOR yang anda harus tahu

Image
As'salamulaikum dan Salam Sejahtera Apa khabar kengkawan? Nina doakan agar semuanya sihat walafiat hendaknya.. Nina?  Alhamdulillah Nina sihat dan semanjak dua menjak ni terasa badan semakin cergas, sihat, bertenaga dan bersemangat lagi yakin. Tetiba lak terasa macam cantik jerr, macam comel jerr!! macam cantik jerr, macam comel jerr~     buang tebiat ke hapa ni Nina hari ni??   hahaa... Bukan mode verangan atau perasan cantik. Cuma nak share hakikat hakiki yang azali apa yang telah Nina alami dan lalui. (lebih kurang sebulan ni)  Bak dialog P.Ramlee "ini bukan cobaan, ini betul-betul" hehee . . . . dah start lah tuu  erkk~ Ok, mai dekat sikit naaa Nina nak habaq kat hangpa satu rahsia Awat tetiba slang Mok Cun  #eehh... Nina seronok nak share kat uolls, kan baru-baru ni Nina ada share kat Instagram   @Nina.Mirza   follow naaa  Nina ada post gambar Nina try satu produk untuk kewanitaan yang boleh jaga dalama...

Cuti Sakit | MC .. Perlukah MC untuk Surirumah / housewife??

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Hurmm.....  Cuti sakit | MC Sakit ada pelbagai jenis. Andaikan disini yang benar-benar sakit dan betul-betul berhak dapat Cuti Sakit.  Wanita yang berkerjaya pasti bila tak sihat terus jumpa doktor. Check-check pastu dapat MC. Wahhh .....!! Mesti rasa heaven  masa tuuu kan?? Dapat MC.  Indahnya dunia~  macam best jer kann, macam best jer kann....... #Eh ehh .. Awat terulang 2kali ayat macam best ajer kannn.... Ulang lagi! Ahaks! OOpsss...!!  sengaja hhahaa Nanti balik rumah dapat rehat, makan ubat dan terus lena tido tanpa gangguan.  Cukup rehat bangun nanti pasti segar dan Insya'Allah kembali sihat sediakala esoknya.  Syukurlah . . . . Bagaimana ngan surirumah? Bila tak sihat kena tunggu hubby balik sebelum pegi klinik, yelah nak kena ada 2nd mata tengokkan anak-anak. Pastu baru gi klinik, jumpa doktor - check-check dan dapat lak MC.  Hah.....

Rawatan muka di MBH MEDISPA Wangsa Maju terbaik! Bukan sekadar rawatan muka ....

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Bagaimana uolls menjaga kulit muka? Wajah kita adalah tanggapan pertama apabila kita bertemu dengan sesiapa jua. Senang citer ia adalah imej kita. Kulit wajah yang bersih, tanpa cela, flawless, terlajak gebus antara ciri-ciri idaman semua orang. Tak kira wanita mahupun lelaki.  Tapi macammana nak dapatkan yang cantik gitu?  Bermacam jenis kaedah rawatan dan penjagaan wajah boleh dilakukan. Hanya terpulang pada setiap individu untuk memilih cara masing-masing. Ada yang suka buat rawatan sendiri di rumah dan ada juga yang suka buat di spa. Bestkan dibelai-belai~ hehe . . . Macammana Nina jaga muka? Errkkkk~ Malu nak jawab sebab Nina bukannya kategori terlajak cantik gitu. Cuma kulit muka Nina sejak dulu tiada masalah dan Alhamdulillah masih kekal bersih tanpa cela. Kengkonon malu nak ngaku flawless. Bluekkkk~  Ok, biasanya Nina buat yang basic kat rumah. Simple jer - Sekadar cuci muka, pelembap dan sekali sekal...

Bagaimana Penampilan anda? Stylo or Poyo! Hehehee.... Stylo Workshop Wawa Idris Bersama Kelab Blogger Ben Ashaari di De Palma Hotel, Ampang Selangor

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Tadi (5/9/15) bertempat di De Palma Hotel, Ampang Selangor - Nina telah berpeluang menghadiri bengkel 'Stylo Workshop Wawa Idris bersama Kelab Blogger Ben Ashaari'. Dibengkel ini Puan Wawa Idris   telah berkongsi kepakaran beliau bersama kami. Lebih kurang 30 bloggers kesemuanya.  Ada tema pakaian lagi tau bengkel ni..! Smart & Santai gitu... Dan kami diberitahu ada pemenang hadiah pakaian terbaik Ratu & Raja untuk sapa yang follow tema. Dasat kannn?? Pastu lagi, kami diminta bawa 2set persalinan untuk sesi Mix & Match .  Aduyaii~ Ini yang bikin Nina pening tetiba migrain pastu muntah-muntah loya. Hahaaa  Alasannn.... Puas laaa semalaman dok fikir nak pakai baju apa datang nanti. Nak bawak baju apa... Dah laa Nina surirumah aje, mana lah ada baju keje, baju dress ke yang lawa kebabomm.. Tak kan nak bawak kain batik kann...?? Erkkk..... reti ke Nina pakai kain batik?? hahaa.. ***ppsstt >>>> tak...