Posts

Showing posts with the label Koleksi Nina

dessert again... Chocolate Crepe yang sememangnya memukau~

Image
As'salamualaikum dan Salam  Sejahtera, Apa khabar uolls?  Nina doakan moga semuannya sihat walafiat dan dapat menjalankan tugasan harian dengan ikhlas dan dipermudahkan boleh DIA. Hari nie Nina kongsikan resepi yg menjadi pilihan kengkawan Nina. Kiranya top order gitu. Pada yang sedia maklum, Chocolate Crepe nie adalah resepi ulangan. Nina dah pernah buat sebelum nie. Boleh teropong kat  SINI untuk Heavenly Chocmilo Crepe . Masa nie lepas musim durian so memandangkan durian dah kehabsan isi fresh, Nina try open order for Chocolate Crepe lak.... Alhamdulillah, sambutan pun tak kalah dengan penangan crepe durian. tak tido malam Nina uolss~~~ Sini Nina nak share.... nak buat crepe nie, paling sedap adalah kulitnya yang nipis. Lagi nipis lagi syiookkkk~ INi tips dari MyGang pasal dia yang terror buat kulit crepe , Lepas sendukkan dalam pan, tuangkan semula baki dalam mangkuk so nanti uolss dapat kulit yang nipis.  Agak-agak faham tak? Tak tau laa camner nak ex...

Terima kasih daun keladi sudi order ngan Nina..... Syukur~

Image
As'salamualaikum dan salam sejahtera Hari nie Nina tak done nak share resepi tapi sekadar nak share gambar yang sempat Nina snap buat tatapan semua dan sebagai koleksi Nina... Ini antara tempahan yang Nina terima... Lebih kurang Nina mintak halal yea.. maklum lah, baking time Nina larut malam atau pepagi subuh so kemungkinan ada terlebih dan terkurang disana disini.... Jom cuci mata >>>>> (ini yang sempat Nina snap, yang kecik-kecik sambilan tuuu kadang tak sempat nak snap. Nina yang baking, Nina yang kemas, Nina juga yang delivery.......) Selamat pengantin baru my fren Intan Diana dan suami... Alhamdulillah.... last minute order dan Nina dapat laksanakan dengan penuh keikhlasan.  Dan bertambah seronok dihati Nina bila tuan empunya pengantin baru sukakannya! kepuasan dihati bila empunya gembira mengatasi segalanya :) Yang ini Nina hadiahkan untuk pengantin.... buat penyeri keliling cake! Cantik gak blue turquoise nie kannnn...??   Musi...

Click Snap, Click snap...!! Terima kasih sudi order. Syukur Alhamdulillah

Image
As'salamualaikum dan salam sejahtera... Monday blues ~ No No No...!! Cergaskan diri, positif kan minda. Cheer up! Tak mo malas-malas ehh.... tarik nafasss, lepas... tarik nafasss lepas...  Tenangkan diri & cool. Senyum pada diri sendiri dan kemudian senyum kat orang sebelah kita. Hehee . . .   jangan over sangat, nanti dia ingat kita mereng lakk.  hahaa... Memang ini naluri standard buat yang bekerja bila tibanya 'Monday'. Biasalah Monday... Hari permulaan keje setelah cuti saturday sunday. Semua pun ada tanggungjawab masing-masing. Bekerja lah dengan ikhlas dan jujur. Itu semua rezeki... Cara kita bekerja juga perlu seiring dengan ganjaran yang akan diterima. Jangan dok ngelat keje bukan apa takut nanti gaji tu tak berkat. Ada uztaz time nie lak tak ingat namanya  tu pesan, jangan sesekali 'haram' kan gaji. Seram lak dengar~ Maknanya, keje lah bersungguh-sungguh dengan sepenuh keikhlasan. Kalu dok memanjang merungut, mengelat, baik berhenti kej...

Antara yang sempat Nina snap buat kenangan....

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera... Pagi Jumaat yang indah.  "Ya Hafiz, Ya Hafiz, Ya Hafiz...." Moga semuanya dipermudahkan untuk hari ini. Aamiin... Ini antara gambar yang sempat Nina snap buat kenangan order tahun nie. (Selepas sehabisnya pantang bersalin yang lalu) Jutaan terima kasih sudi order ngan Nina  dan jangan lah segan silu order lagi ehh... hehe . . . Choc Moist Cake - order dari MATRADE Staff.  Ada cerita dibalik tabir.... entah macammana Nina boleh tak tahu 1May a.k.a Hari Pekerja semua kedai bakery tutup! Melilau Nina cari kedai bakery dari Tmn Samudra ke Gombak ke Danau Kota ke Selayang nak cari kotak nak buh cake nie. Semua pun TUTUP. sedey.... Sampai kan, Nina pegi kedai KekSecret Receipe &  KING'S nak beli kotak cake mereka. Namun, tak boleh! Nak kotak kena beli cake mereka. Aduh..... cake Nina buat sendiri, Nina nak kotak ajer.....  Puas lah memikirkannya..... Nak buh tang mana cake nie nanti? Macammana nak deliver...

Nina Mirza Cheese Cake Leleh sememangnya Awesome!! iyer ker nie....???

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera... Cheese Cake Leleh nama diberi.... sana sini sunun orang dok kata. Naper ehh? Fenomena Cheese Cake Leleh memang di luar jangkaan.  Meletop letop! Bagi Homemade Bakers pasti terasa akan fenomena ini. Hari demi hari pastinya order Cheese Cake Leleh bertambah-tambah. Walaupun belum dapat mengalahkan kehebatan penangan order si Durian Crepe namun Syukur Alhamdulillah Nina di antaranya yang dapat menjana income tambahan dari Cheese Cake Leleh.   Kena laaaa do something sekarang nie, maklumlah Nina kan 'permaisuri rumah' .   (tak mau kata  surirumah)  Eerkkk...... Ok x? Ahaks! hehehe...  Sesungguhnya rezeki ini dari DIA. Sebelum ini, Nina ada sharekan resepi Snow Cheese Cake Leleh kat SINI  . Tapi untuk  mystyle Nina gabungkan Cotton Cheese Cake dgn topping yg meleleh tuu...  Hhmmmmm......... Lagi laaaa terasa ke keju an ak.a. Cheese nya!  Buat penggemar Cheese Cake Leleh yang biasa tuu pasti...

Cupcakes Bunga Teratai ...

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Selamat pagi ...!! Syukur Alhamdulillah ... Perkongsian untuk hari nie, sekadar cupcakes theme Bunga Teratai :) Ada yang bertanya, kenapa theme Bunga Teratai.... Aduyai, tak der jawapan lah.... dah requestnya gitu, Nina turutkan ajer~ hehee . . . Adalah tuuu kot, maksud tersurat dan tersirat oleh tuan empunya kek nie kannn..... Kalau tidak punya maksud tersendiri, masakan ada lagu berjudul 'Bunga Teratai' yang amat popular oleh kumpulan Sweet Charity satu ketika dahulu... kan, kan kannn.......?  Oh teratai bunga indah  Engkaulah pujaan hatiku  Telah lama aku rindukan  Wahai teratai bunga indah Sungguh cantik paras wajahmu  Sinar matamu bagaikan suria pagi  Setiap insan selalu terpikat  Memandangmu teratai bunga indah  Ku tak menyangka wahai teratai ku sayang  Badai taufan datang menghembus dirimu  Engkaupun terkulai dan merunduklah  Layu tak berseri lagi ...

Kek Coklat Lembab versi bakar.. yang ini sememangnya menepati citarasa :)

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Kek coklat merupakan antara kek yang paling hot!  Rata-rata ramai yang akan mempelajari asas baking dengan kek coklat. Betulkan..?? Termasuk juga lah Nina .... Pada permulaan Nina memberanikan diri dengan dunia baking ini adalah dengan kek coklat. Dan Nina dah try pelbagai versi kek coklat. Macam-macam resepi kek coklat ada. Dari yang kukus, moist, bakar dan tak lupa juga yang tak menjadi pun pernah! Kalau yang kukus tuu pernah juga terjadi dimana keknya mendap, jatuh kat tengah, bantat dan tak masak pun pernah terjadi...  (yang tak jadi Nina tak der lah nak share kat sini sebab yang baik itu datangnya dari DIA dan yang tak menjadi itu datangnya dari salah dan silap kita sendiri) kannn...?? hehe . . Namun, itu semua pengalaman yang paling berharga buat Nina. Learn from mistake :) Dan ...... practice make perfect! Kali nie Nina nak share resepi Kek Coklat Lembab versi Bakar dan result nya nanti kek yang sangat moist, sedap dan sena...

Rainbow Cake... Inilah warna kehidupan

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Bertemu kembali kita disini .. Syukur Alhamdulillah kehadrat Ilahi Yang Maha Esa. Segala apa yang terjadi semuanya dengan izin DIA. Walau  betapa hebat dugaan yang melanda dan harus ditempuhi namun dengan izin DIA jugalah kehidupan ini dipermudahkan untuk dilalui oleh setiap insan.  Warna kehidupan kita berbeza namun kitalah jugalah yang mewarnainya. Setiap warna ada keindahan dan  kenangannya yang tersendiri dan itulah warna-warna kehidupan yang dianugerah oleh DIA untuk setiap umat NYA.. Kita akan rasai keindahan warna warni kehidupan ini jika kita menghargai dan mensyukuri setiap nikmat dari DIA Angin menderu Dahan jatuh menimpa batu Guguran... Angin menderu Dahan jatuh menimpa batu Guguran... Murai terkejut berkicau-kicauan Langit mendung diliputi awan Alamat bumi disirami hujan Hatiku rindu Orang jauh tak lupa dari Kenangan... Hatiku rindu Orang jauh tak lupa dari Kenangan... Fik...

Crepe Ohhh Crepe Durian..!! Step by step membuat dan melipat crepe. montok-montok gitu~~

Image
As'salamualaikum dan salam sejahtera ... Ooopsss......!! Entry terperam lagi....  Baru perasan dah lama dok kat draf~~ Bertemu lagi dan bersiaran kembali dengan isu yang masih HOT dipasaran. ... Masih ramai yang dok meng'crepe'ing dengan pelbagai crepe.  Masa mula-mula hangat dipasaran adalah durian crepe, sekarang nie dah bermacam-macam crepe ada..... mangga, blueberry, nangka, coklat, kiwi, oreo dan macam-macam lagi laa~~ Ikut tekak dan selera masing-masing... Hari nie Nina nak share beberapa tips untuk melipat crepe agar kejadiannya nanti nampak mengiurkan! Montok-montok gituu~~~ Al-kisah tersebut lah kisah ..... ada beberapa teman dok tanya kat fb cara-cara melipat crepe supaya nampak cantik, padat dan montok. Nina pun bukannya expert sangat, sekadar berkongsi apa yang ada... kalau dok cerita tanpa gambar payah nak tunjuk dan faham so kebetulan masa Nina buat crepe hari tuu, sempat lah snap beberapa picture untuk dikongsi bersama... Sebelum melipat crepe, kita ha...