Posts

Showing posts with the label Udang

Kuey Teow campak-campak jadinya.... nak cepat punya pasal~

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Salam Jumaat buat semua... Mulakan setiap perkara yang kita lakukan dengan "Bismillah'.. Dah lama tak masak kuey teow, ikutkan hati nak bikin char kuey teow tapi tetiba masa masak dok layankan pot pet pot pet Yana akhirnya jadi Kuey Teow campak-campak jer... hehee... Yana anak Nina no.3.  Orangnya memang suka bercakap. Dan jenis tak henti bila bercakap. Asal celik mata ajer mulalah celotehnya.  Ada aje yang  nak diceritakan, nak ditanyakan. nak dipersoalkan.. tak lupa - nak diperbentangkan segala usul idea yang ada dalam mindanya.  Kalau Nina tengah drive, memang tak perlu on radio. DJ  pun tak serupa dia. ada gak time rehat masa lagu dimainkan. Yana ni dari mula kereta gerak sampai dah sampai ke destinasi dia berceloteh~ pot pet pot pet >>>>>  Kalau tetiba senyap tuu maknanya dia tido!  hahaa..  Bayangkan..... sampai ada seketika masa sampai Nina minta tolong dia diam kejap...

Mee goreng mudah dan cepat buat tetamu. Mee Goreng Kasihku Ramadhan... Dah Raya laaa Nina...

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Dah bosan makan nasi dan roti? Meh Nina share menu Mee lak.. Senang lagi cepat Mee Goreng. Kalau meehoon lambat sikit sebab nak kena rendam atau masak lama sikit supaya meehoon lembut. Yang mana tetiba tetamu kunjung rumah,  boleh jer sediakan Mee Goreng buat tetamu. Cuma pastikan stok bahan masak sedia ada kat rumah. Kejap jer masak, kelentang-kelentung kat dapur dan siap dimasak. Kenapa nama Mee Goreng Kasih ku Ramadhan? Ni dah nak habis Syawal laaaa Nina. Hahaa... Masa bulan Ramadhan yang lalu, Nina kengkonon joint peraduan Kicap Mahsuri. Verangan nak Menang RM500. Kini tinggal mimpi di siang hari. Hehee~ Masa Ramadhan, Nina suka sediakan menu yang ringkas dan mudah. Mee goreng antara menu kegemaran Nina.  Ok,  Jom tengok resepi mudah Nina. Mee Goreng Kasihku Ramadhan Bahan-bahan 1 packet mee kuning 1 biji bawang merah besar - dihiris halus 3 ulas bawang putih - dihiris halus 1 sudu besar serbuk secukup rasa mi...

Resepi mudah open house / jamuan : Mee Kari Simple

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera, Esok sabtu, pasti ramai yang buzy dok buat open house kan? Sekarang ni nak beraya dah segan terus ke rumah kengkawan. Semuanya tunggu dijemput open house barulah bertandang. Gitu kann....?? Teringat masa sekolah dulu, konvoi naik basikal pegi rumah ke rumah ngan kengkawan sekolah. Entah rumah sapa pun selamba gi beraya. Kedatangan kita disambut meriah oleh tuan rumah. Bukan nak makan sangat pun.... Minum air sirap, kuih Raya sikit, kenal-kenal, borak-borak, salam salam pastu  balik.... (Kalau dapat duit Raya punyalah seronok -bonus! , tak dapat pun ok jer dulu) Motif dulu kenal sesama Jiran setaman..anak sapa, isteri sapa, dok mana, adik beradik berapa. Sekarang? Jiran sebelah sapa pun tak kenal pastu jarang nampak. Huhuu... Kan kan kannnn~ Yelah.... Dulu lain sekarang lain..  Ok, berbalik pada menu open house - Kot ada yang buntu nak masak apa esok, apakata try masak Mee Kari Style Nina yang mudah lagi simple ni.. Semua...

Udang Goreng Bersos Masam Manis

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ..... Apa khabar semua? Moga-moga sihat walafiat hendaknya..   Dah makan lunch?   Makan apa tadi? Pastikan ambil makan makanan yang berkhasiat dan yang paling penting ianya mestilah seimbang. Kalau tak seimbang takut nanti badan tuu tak balance. Yelah kannn, nanti akan terjadinya kembang sana kembang sini. Betul tak?  hehehe . . . . Hari nie Nina nak share menu yang sangat simple tapi pasti akan membuka selera terutama sekali buat anak-anak. Resepi nie tak pedas langsung so kalau terasa nak menyengat sikit haruslah ditambah cili padi semasa menumis nanti yea.. Ok lah..... jom tengok resepinya, masa teramat cemburukan Nina. Cuti sekolah nie rasanya bertambah sibuk ngan urusan bersama anak-anak. Kalau time sekolah tuu, dok keluar masuk rumah jemput anak-anak pegi balik sekolah, time cuti sekolah nie pula dok melayan mereka dengan aktiviti game supaya tak der lah bosan dan asyik dok minta bawa ke Giant ajerr.... Rasanya pekerja k...

Udang Masak Hitam Berempah Ala-Ala Mamak Style .....

Image
As'salam dan salam sejahtera... Jumaat kembali lagi ..... Syukur Alhamdulillah ..... Lately cuaca yang panas membahang sering menyebabkan badan mudah rasa letih lesu dan tak bermaya ditambah pula dengan sakit tekak. Oleh itu, perbanyakkan minum air masak dengan sebanyak yang mungkin....   Tang sakit kepala tuu.... memang payah lah nak dikata... Perlukan rehat yang cukup, makanan yang seimbang dan sentiasa berfikiran positif supaya tak akan stress dengan kehidupan seharian. Selain dari itu, boleh cuba rendamkan kaki dalam air suam yang dicampur garam kasar. Insya'Allah..... cuba lah.. Kalau tak Ok juga ..... makan ajer lah ubat yea.. Kala terasa rindukan masakan Penang, terutama sekali Nasi Kandar Nina pasti akan masak resepi nie.....Hhrmmm .... Kalau kat KL nie, restoran yang menjadi pilihan Nina adalah di Jalan Masjid India - Nasi Kandar Ibrahim Syah . Lokasinya berdepan dengan Bangunan SSF. Kat situ memang terangkat lah dia punya Nasi Kandar. Perghhhhh...!!!! Sedapp...

Udang Ranggup Bersos Pedas!! Chinese Style ..

Image
As'salam dan salam sejahtera buat semua... Buat apa tuu ...? Masih memikirkan nak masak apa untuk lunch hari nie? Hah ..... kalau terasa nak makan udang hari nie, jom cuba resepi Nina nie.... sedapp tau!  Tarak bohong punya~~~  Hehee . . .  Udang merupakan makanan kegemaran Nina sekeluarga. Dalam seminggu pasti ada menu Udang. Kadang kala Nina jadi buntu untuk sediakan masakan berasaskan udang. Balik-balik sambal udang, kari udang, udang masak lemak, udang goreng berempah dan macam-macam lagi. So hari nie Nina nak share satu resepi yang sangat memikat selera Nina, anak-anak dan terutama sekali Hubby tercinta. Udang Ranggup Bersos Pedas !! Chinese Style   Betapa enaknya makan udang yang garing lagi ranggup. Terasa kenikmatan semasa menggigit dan menguyah udang tersebut. Tambahan lagi, Nina perap udang tersebut bersama serbuk lada sulah, serbuk ketumbar. Makan pulak bersama sos yang lain dari yang lain. Selalunya sambal ala-ala nenek moyang kita. Ermmm ..... sukar d...

Udang Goreng Berempah ..... Berempah lah sangat ~~~~~ Hehee . . .

Image
As'salam dan salam ceria .... Wahhh ...... Hari nie cuti lagi !!! (cuti ganti Isnin sebab Krismas hari Ahad) Tentu seronok buat yang bekerja sebab cuti panjang. Kemana cuti panjang nie?? Pasti ada yang balik ke kampung halaman. Tambahan pula sekarang nie musim buah. Seronok sakan lah nampaknya yang ada dusun dikampung :)  Bak mai sini sikitt ~~~~  Maklumlah Nina tak der dusun, apatah lagi kampung halaman :( Hari nie Nina nak share salah satu masakan kegemaran Nina seisi keluarga. Semestinya UDANG. Anak-anak Nina termasuklah Nina dan Hubby amat menggemari Udang. Lagipun udang mudah disediakan dan cepat dimasak. Kalau daging, kena perap dan rebus lama baru empuk dan sedap dimakan. Jom intai-intai menu kegemaran Nina ~~~ Udang Goreng Berempah Bahan-bahan 300g udang sederhana size 1 biji bawang besar - dimayang halus 3 ulas bawang putih - diketuk kuat-kuat.. (Hahaaa) 2 inch halia - dimayang halus 2 biji cili padi - diketuk ala-ala perempuan melayu terakhir (perlaha...

Petai Oh Petai - Sambal Udang Petai

Image
Petai Oh Petai ..... Selalunya petai masak ngan apa ehhh ...?? Pasti sambal udang yang menjadi pilihan dihati. Menu yang biasa buat semua penggemar petai.  Betul kan ??? Untuk pengetahuan, Nina tak makan petai tapi Hubby Nina memang tak tolak kalau ada petai. Agaknya Hubby Nina  suka makan petai tapi tak bilang sama Nina kuttt .... Eermmm ..... may be sebab dia tengok Nina tak makan petai. Agaknyer laaaa ..... hehehe Entah kenapa Nina pun tak tahu apa sebab Nina tak makan petai. Dah cuba beberapa kali tapi tak teringin pun nak makan lagi. Petai .. Oh Tidakkkkk ..... Huhuhuhuuuu . . .  Sekali sekala Nina masak juga makanan kegemaran Hubby walaupun Nina tak makan.  Jom kita tengok resepi "Sambal Udang Petai Nina" yang tak seberapa nie ... Sambal Udang Petai Bahan-bahan 500g Udang laut yang kecil-kecil tuu.... (manis) 2 biji bawang merah- hiris halus cili blend secukupnya 3 papan  petai - dibuang kulit, dibelah dua air asam jawa air garam & gula secu...

Udang Goreng Assam

Image
As'salam buat semua .... Hari nie mood memang agak stress. Apa tak nyerr .... line internet dok down ajerr dari pagi ke malam hari. Punya lah slowwwww ........ betapa lembab nyerr nak masukkan entry hari nie.  Apatah lagi nak masukkan gambar. Beberapa kali juga lah Nina mencuba. Stress dibuatnyerr.. Hrrmmm .... apa boleh buat, nasib badan .. . . .  Hari nie Nina masak Udang Goreng Assam. Buat yang tak biasa dengan lauk pauk Masakan Baba Nyonya pasti tertanya-tanya, Udang Goreng "Assam" ???? Ini antara resipi tradisi bagi keturunan Baba Nyonya Melaka. Yang berasal dari Melaka pasti tahu resipi nie ... Udang Goreng Assam Bahan-bahan 500gm Udang bersaiz besar 100gm Asam Jawa - dibancuh dengan sedikit air 100ml Air 5ml Kicap Pekat Gula & Garam Secukup Rasa Minyak untuk menggoreng dan menumis Cara-cara Perap udang dengan air asam jawa, gula & garam secukup riasa selama setengah jam. Selepas itu, panaskan minyak dalam kuali dan goreng udang...

Udang Galah Berempah

Image
Betapa pantas masa berlalu, dah masuk waktu makan tengahari. Hari nie Nina tak masak untuk lunch, sekadar panaskan lauk semalam dan makan cecah ngan roti jerr .....  Kalau masak rasanya tak sempat nanti nak ziarah sepupu di hospital. Memang sengaja ditinggalkan sikit lauk semalam untuk dibuat makan lunch hari nie ..... Nina memang suka kalau lauk uadang galah berempah makan cecah ngan roti. Sebuku roti pun boleh habis dibuat nyerrr .... ehehehhee ...... Untuk pengetahuan semua, Nina dapat resipi nie dah lama & selalu juga menjadi masakan kegemaran Nina sekeluarga dirumah.  Tambahan pula, "Udang". Memang menjadi kegemaran Nina sekeluarga. Resipi nie dari majalah 'Mingguan Wanita' edisi 2006.  Udang Galah Berempah Bahan-bahan 1kg udang galah / size besar 5 biji bawang merah - dimayang 3 ulas bawang putih - dimayang sedikit halia - dimayang 1 batang serai - diketuk sedikit lengkuas 1 tangkai daun kari  (Nina tak ada so Nina tak l...