Posts

Antara yang sempat Nina snap buat kenangan....

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera... Pagi Jumaat yang indah.  "Ya Hafiz, Ya Hafiz, Ya Hafiz...." Moga semuanya dipermudahkan untuk hari ini. Aamiin... Ini antara gambar yang sempat Nina snap buat kenangan order tahun nie. (Selepas sehabisnya pantang bersalin yang lalu) Jutaan terima kasih sudi order ngan Nina  dan jangan lah segan silu order lagi ehh... hehe . . . Choc Moist Cake - order dari MATRADE Staff.  Ada cerita dibalik tabir.... entah macammana Nina boleh tak tahu 1May a.k.a Hari Pekerja semua kedai bakery tutup! Melilau Nina cari kedai bakery dari Tmn Samudra ke Gombak ke Danau Kota ke Selayang nak cari kotak nak buh cake nie. Semua pun TUTUP. sedey.... Sampai kan, Nina pegi kedai KekSecret Receipe &  KING'S nak beli kotak cake mereka. Namun, tak boleh! Nak kotak kena beli cake mereka. Aduh..... cake Nina buat sendiri, Nina nak kotak ajer.....  Puas lah memikirkannya..... Nak buh tang mana cake nie nanti? Macammana nak deliver...

Nugget Ayam Homemade + Carrots

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Dah lama Nina teringin nak buat nugget ayam homemade dan akhirnya terlaksana juga. Bukan apa, anak-anak Nina suka makan nugget ayam dan kita sebagai mama kadang tuu nak senang dah semestinya beli ajer yang ready made kan?  Ada macam-macam brand kat pasaran. Tepuk dada tanya selera. Kadang tuu ada yang sedap dan ada juga yang macam tak der isi tapi banyak tepung ajer. Frust dibuatnya..! Asyik dok beli nugget ayam ajer so kali nie Nina nak try buat sendiri plak.   Setelah puas google resepi dan cara-cara penyediaannya, ada bermacam-macam cara dan resepi. Ada yang kena rebus dulu ayam tu, ada yang kena kena kukus dulu dan ada juga yang kena sukat ikut gram. Aduh .... setakat nak buat nugget macam malas laaa plak nak timbang-timbang bagai. Lastly, Nina godek-godek, sukat-sukat guna citarasa sendiri. Alhamdulillah...  Anak-anak dan MyGang dok ulang-ulang makan dengan selamba ajer so resepi nie kira menjadi dengan jayanya! Ooopsss.!!...

Roti Sausage Gulung

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera Lama tak update resepi kan? terasa kekok lak ..... Tak tau macammana nak mula. Hehee Sejak dari semalam Yana sibuk dok suruh prepare bekal tuk dia bawak ke sekolah. Katanya nak bawak hotdog. Nak bawak 4 bekas lagi.....  Banyaknya! Untuk sapa? >>>>>> Rupa-rupanyanya siap nak bekalkan tuk kawan-kawannya sekali. Oooo.... ok laaaa, tapi mama pack kan satu bekas ajer then mama letak ada 4. Ok? Yana setuju! :) Ini antara menu yang paling gemar Nina buat untuk sarapan. Cepat, ringkas dan kenyang! Selalu dok buat tapi selalu juga tak sempat nak snap picture. Asal siap ajer dah ready to ngap! Maklum laaaa, sejak ada baby nie masa teramat lah terhad. Tambahan lagi Nina juga dok buzy ngan order cake budget Choc Moist dan Cheese Leleh dan juga order tambahan yang lain-lain. Maaf laaaa bebanyak buat yang selalu tertunggu story mory a.k.a resepi baru dari Nina. Buat masa nie, ini laaaa resepi ringkas yang sempat Nina share tuk keng...

Tanpa bicara dari Nina - Tragedi MH370

Image
picture :: credit to kak Azlita Aziz Masam Manis Mentari terbit di ufuk timur Cahaya yang senantiasa dinanti Menyinari bumi disetiap hari Satu dunia menanti Namun Cahaya itu masih samar Kemana ia pergi Gerimis  dalam hati ini Pastinya taufan gelora buat si dia yang dirindui Terus menanti dan ternanti Jawapan yang belum pasti Tanggal 8 Mac 2014  Hitungan 17hari dinanti Segala nya berkemungkinan Semuanya tak pasti Disaat jiwa-jiwa ini sedang merintih Namun Berita itu diperkhabarkan jua Amat, amat amat meruntum jiwa dan nurani Berat dan amat berat menerimanya Tak tertanggung rasanya Berat lagi yang memikul Puas ditenangkan gelora Tika ini masih ada Buat diri ini Sudah tiada daya menahan  Sayu dan sebak menyelubungi diri  Tiada kata dan bicara yang mampu diluahkan Bagaimana jika ditempat mereka Janganlah ditanya Tangisan yang tak mampu untuk diperkata Tiada apa yang dapat meredakan mereka  ...

Nina Mirza Cheese Cake Leleh sememangnya Awesome!! iyer ker nie....???

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera... Cheese Cake Leleh nama diberi.... sana sini sunun orang dok kata. Naper ehh? Fenomena Cheese Cake Leleh memang di luar jangkaan.  Meletop letop! Bagi Homemade Bakers pasti terasa akan fenomena ini. Hari demi hari pastinya order Cheese Cake Leleh bertambah-tambah. Walaupun belum dapat mengalahkan kehebatan penangan order si Durian Crepe namun Syukur Alhamdulillah Nina di antaranya yang dapat menjana income tambahan dari Cheese Cake Leleh.   Kena laaaa do something sekarang nie, maklumlah Nina kan 'permaisuri rumah' .   (tak mau kata  surirumah)  Eerkkk...... Ok x? Ahaks! hehehe...  Sesungguhnya rezeki ini dari DIA. Sebelum ini, Nina ada sharekan resepi Snow Cheese Cake Leleh kat SINI  . Tapi untuk  mystyle Nina gabungkan Cotton Cheese Cake dgn topping yg meleleh tuu...  Hhmmmmm......... Lagi laaaa terasa ke keju an ak.a. Cheese nya!  Buat penggemar Cheese Cake Leleh yang biasa tuu pasti...

Anugerah ke-4 EILHAN MIRZA dan tips bersalin dengan mudah

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Betapa lama Nina tak update teratak Nina. Dah bersawang-sawang dibuatnya.... Fuh fuh fuhhhh ...... tiup-tiup sikit kasi hilang habuk. Hhrrmmm..... Tiup kuat-kuat pun habuk tak bergerak, kena kasi vacuum nampaknya! Maklumlah dah berbulan-bulan ditinggalkan tanpa khabar dan berita. Heheee . . . Ada yang bertanya : kemana lah menghilangnya Nina setelah sekian lama tak nampak? Beberapa bulan yang lalu Nina dalam proses memalaskan diri dari mengupdate sebarang apa-apa kat blog.   Dah lama tak menaip hinggakan buntu dibuatnya nak tulis taip apa..... Apa yang nak diceritakan, dikongsikan buat teman-teman yang sibuk suh update story mory.  Eermmm... nak update resepi tak der lak resepi baru nak dikongsikan. Hari-hari pun masak cuma menu yg simple-simple dan basic ajer. Lagi pula, mood nak snap picture masakan dah lama ke laut.... Laut mana entah lerrr.... Ini story terbaru dari Nina buat teman-teman Syukur Alhamdulillah, pada 3/12/...

Gulai Siput Sedut .... Asyiknya... Sroot Sroottttt>>>>>>>

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Nina teringin sangat nak makan siput sedut. Kali nie nak try masak sendiri. Selalunya kalau nak makan, Nina just beli ajer yang dah siap masak. Siput sedut nie antara menu kegemaran anak-anak Nina. (macam orang besar kan taste anak-anak Nina) Hehehe . . . . Jangan tak tahu, anak yang paling bongsu - Eilyana (baru 4tahun) pun pandai sedut sendiri. Selalunya Nina akan perhatikan anak-anak makan.... Bukan apa, takut juga kalau tertelan nanti time asyik dok sroot sroottt tuu ........  Disebabkan first time nak masak gulai siput sedut, Nina pun intai-intai lah blog sifu Nina dan tak lain tentulah Sifu Che Mat Gebu.  Nina yakin akan resepi yang Che Mat kongsikan kerana resepi dari Che Mat pastinya menjadi dan menepati citarasa Nina sekeluarga :) Kadang tuu ada gak adjust sikit-sikit.... (tak mau pedas sangat) hehee . . . Ada petua yang diberi - katanya kena dibiarkan semalaman siput tu dalam baldi dan di tabur hampas kelapa. ...