Ayam Kicap Bersantan. .. Hitam itu menawan hati ku....

As'salam dan Salam Sejahtera buat semua ....


Woot Woot ...... !! Lama sungguh bercuti..... Buat yang bekerja hari nie jangan malas-malas kerja yea... Maklum lah dah lama coti-coti M'sia, mesti ramai yang rasa sengal nak ke tempat kerja.  Alah..... kerja 3hari jer then dah weekend - cuti lagi. So, jangan malas-malas yea.. ceria & cergaskan minda. Think positif. Bertanggungjawab lah kepada pekerjaan anda. 


Apa khabar semua?? Moga sihat walafiat hendaknya. Dah beberapa hari Nina tak update entry. Rindu pula .... Hehee .... Buat yang bertanya, Nina tak ke mana-mana pun cuma off sementara - Cuti-cuti Malaysia lah katakan....Betapa bangga nya menjadi rakyat Malaysia yang punya pelbagai bangsa, kaum dan agama. DAN sebab tu kita punya banyak cuti (public holiday) dalam setahun. 
Betul kan, kan, kannnn .....??? Hehehe ...


Masak apa untuk lunch hari nie?? Pasti ada yang buntu tu kan .... Biasa lah, bila dah masak hari-hari sampai tak tahu nak masak apa. Kalau sesekali masak tuu, tentu ada yang terlintas di fikiran dan teringin kat selera. Tapi bila dah hari-hari, sampai apa pun tak terfikir. Blank !!!
Hari nie Nina nak share resepi yang Nina ambil dari Majalah SAJI keluaran Februari 2008.  Dah lama kan ..... masih baik dalam simpanan tau!! Itu lah harta yang berharga buat Nina. Koleksi buku-buku ilmiah, walaupun dah lama tetap baik dalam simpanan. Bernilai tuuu ...!! Dah memang hobi Nina membaca... 

Resepi nie dari Air Tangan Puan Halimah Shuib. Tentu ada yang tak kenal pun kannn... Kalau Nina kata beliau adalah Tuan Punya Jamu Mak Dara pasti ramai yang kenal.. Maklum lah jenama beliau dah tersohor kat merata-rata tempat. Kat luar negara pun dah glamour uuu ~~~~ Beliau lah orangnya..... Masih cantik walaupun dah bergelar nenek. 
Salah satu resepi beliau yang Nina suka adalah Ayam Masak Kicap Bersantan. 
Sedapppp !! Lemak berkrim kuahnya... Jom kita intai-intai resepi beliau..



Ayam Kicap  Bersantan
sumber : Majalah SAJI - Februari 2008
resepi : Puan Halimah Shuib a.k.a Tuan Punya Jamu Mak Dara

Bahan-bahan
1 ekor ayam (Nina guna isi dada ayam dipotong kecil2)
1 batang daun selasih
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 sudu besar kicap masin (Nina guna yang lemak manis ajerrr)
1 cawan santan
Sedikit rempah empat sekawan
Minyak masak
Garam (Nina tak letak punn)

Bahan mayang
3cm halia
3 tangkai cili hijau
1 tangkai cili merah
15 tangkai cili padi
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara-caranya


Selamat mencuba ... !!






Labels: