Posts

Telur Dadar Berinti

Image
 As'salamualaikum dan Salam Sejahtera .... Salam JUMAAT buat semua ...... Syukur Alhamdulillah Jumaat kembali lagi. Sebaiknya kita p erbanyakkan salam selawat ke atas Nabi, moga-moga kita akan mendapat keberkatan dan keredhaan oleh NYA dan Insya'Allah akan dipermudahkan segala urusan kita ...  Amin.... Imam As Syafii berkata, “Segala puji hanya milik Allah yang satu saja dari nikmat-Nya tidak dapat disyukuri kecuali dengan menggunakan nikmat baru dari-Nya. Dengan demikian nikmat baru tersebutpun harus disyukuri kembali, dan demikianlah seterusnya.” (Ar Risalah oleh Imam As Syafii 2) Tak semua kanak-kanak suka dan mahu makan sayur. Kat sini Nina share menu yang mungkin boleh membuka selera dan minat mereka untuk makan sayur tanpa mereka sedari. Kadang-kadang tuu, lagi dipaksa lagi  tak mahu jadinya minat untuk mereka makan sayur. Sebaiknya kita cuba pelbagaikan menu agar menarik minat mereka. Deco yang menarik juga memainkan peranan.  Alhamdulillah...

Kuih Seri Muka Pelangi

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Selamat Pagi !! Dah sarapan ker pagi nie? Jom kita sarapan bersama Kuih Seri Muka Pelangi pagi nie ..  Moga-moga muka kita berseri-seri sepanjang hari. Yelah tuu ..... Kalau dok monyok ajer tak akan berseri der muka tuuu. Sebaiknya kita serikan muka dengan senyuman yang ikhlas, pasti manis dipandang mata. Sejuk mata memandang ~~~ Atas permintaan anak Nina yang sulung - Eillya minta Nina buatkan kuih kegemarannya iatu  Kuih Seri Muka. Eillya nie boleh dikategorikan penggemar tegar pulut. Kadang tuu, Nina kata kat dia, Eillya nie hantu pulut laaa ..... Hahaha .. Mana tak nyer, apa sajer menu berasaskan pulut pasti menjadi pilihan Eillya. Contohnya, lemang, pulut kuning dan semestinya kuih seri muka. Macam tak percaya pun ada ..... selalunya kanak-kanak sebaya Eillya lebih cenderung kepada kuih muih bergoreng tapi Eillya nie suka makanan orang tua.  Oopss !!! Orang dewasa. Hehehe . . . Baru-baru nie Nina terpesona tengok...

Yee Mee Kung Fu ... Wacha.. !! (Jangan ditanya mana Bruce Lee nyer ~~~) Hehehe . . .

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera buat teman-teman yang sudi singgah teratak Nina yang tak seberapa nie....  Selamat Hari Rabu !! Waktu Lunch hampir tiba ..... Pasti kengkawan terfikir-fikirkan menu yang perlu disediakan untuk Lunch nanti. Nak makan apa kejap lagi??  Hrrmm ....... Hari-hari makan nasi pasti jemu kan....   Apakata hari nie kita cuba Yee Mee pula.   Ini antara menu kegemaran Nina semasa time sekolah menengah dolu-dolu. Kalau gi makan kat Restoran Tom Yam pasti menu Yee Mee Kung Fu menjadi pilihan. Agaknya  masa nie pengaruh drama Bruce Lee, Jet Lee dan Jackie Chan banyak mempengaruhi zaman remaja Nina. Tentunya kengkawan Nina time zaman sekolah menengah sedia maklum akan kenangan terindah sewaktu zaman remaja kita dahulu. ... (tak perlu lah di story mory kan semula ehhh...) Ahaks !! Malu laaa ....  hehehe  . . . . Semalam Nina ada perasan kat fb kawan Nina - Azlina makan Lunch Yee Mee Kung Fu. Hhrrmmm...... terliur lak rasanya...

Spaghetti alla Bolognese Mmm.... Deliziosi !!!

Image
As'salamualaikum dan Salam Sejahtera ... Apa khabar hari nie? Moga-moga sihat walafiat hendaknya....  Dah sarapan ker pagi nie? Jangan lupa ambil atau erti kata lain sengaja skip  breakfast kerana sarapan lah yang paling penting untuk kita memulakan tugas seharian. Dengan makanan dan minuman yang berkhasiat di awal hari, pastinya minda akan cerdas dan tenaga yang dibekalkan dari sarapan tadi akan membuat kita berpositif sepanjang hari. Tak mau malas-malas ehhh ~~~~ tak baik perangai tuu !!! hehehe . . . Andai kata tak punya masa yang cukup untuk sarapan, sekadar sarapan ringkas simple sudah memadai  seperti susu, milo, oats, cereal ataupun roti. Tak perlu diet tanpa makan, bahaya tuuu..!! Perlu makan cuma dengan kuantiti yang betul dan yang penting makanan yang berkhasiat.  Nina nie dok bilang orang, kekadang Nina pun ada juga terskip ambil breakfast. Masa dan keadaan tak mengizinkan... Hehehe . . . Tak per, kita cuba sesama untuk jadi lebih baik yea ..... H...

Homemade Mashed Potato with Gravy...

Image
As'salam dan Salam Sejahtera ... Cuti sekolah kembali lagi .....  Kemana cuti sekolah nie? Pasti ibubapa akan membawa anak-anak pergi bercuti tak pun balik ke kampung halaman. Buat Nina sekeluarga, belum plan lagi utk holiday ke mana-mana.  Kadang-kadang tuu kalau terasa nak kemana-mana terus ajer pegi tanpa planning. Pack ajer baju terus berangkat ke destinasi. Cuma ....  Untuk tahun nie, masa tak begitu mengizinkan kerna weekend Nina pula dah sibuk bersama urusan kuliah. Tengok laaaa anak-anak yea..... Pasti akan mama adakan  aktiviti bersama sempena school holiday nie. Pasti ada ~~~~   Sebelum nie Nina ada post entry Chicken Grill with Black Pepper Sause tapi Nina lupa lak nak masukkan entry resepi mashed potato yang interframe sekali  kat chicken grill tuu ... Resepi chicken grill tu boleh refer kat  SINI . Mashed Potato nie amat mudah penyediaannyer. Anak-anak pasti suka ~~~~ Bak kata anak-anak Nina, "sayanggg mama...." sambil peluk k...

Seharian yang penuh bermakna.. Thanks kak Che CT, Ruhil & Rizal

Image
As'salam dan salam sejahtera Apa khabar semua..?? Moga-moga sihat walafiat hendaknya disamping family tercinta. Amin... Hari nie merupakan hari yang penuh bermakna buat insan yang bernama Nina.  Buat pertama kalinya, Nina dapat bertentang mata dengan blogger masakan yang Nina minati dan kagumi dengan hasil sentuhan beliau.  Banyak yang pelajari dari blog beliau. Perasaan dalam hati nie sukar digambarkan dengan kata-kata betapa Nina sangat bersyukur dan happy sangat dapat sms dari beliau mengatakan beliau ada disekitar kawasan rumah Nina pagi tadi. Dengan rendah hatinya, beliau sudi menunggu seketika dan Nina pun bergegas ke tempat yang di tuju.  Akhirnya ........ 2pasang mata dan 2pasang spek  cermin mata bertentang mata~~~ hehee Tada ...... Ini lah orang nyer.. KAK CHE CT  : : :   Dari Dapur CT Nina amat menghargai jasa baik kak CT sudi jumpa Nina yang tak punya apa lah sangat dalam dunia blogger apatah lagi dunia blogger masakan nie. Nina ni...

Chicken grill with black pepper sauce ... gggrrrr ~~~

Image
As'salam dan Salam Sejahtera ..... Dok pusing-pusing fikir nak masak apa tuk dinner malam nie... Akhirnya ... Nina beli ajer kat Giant ready made Chicken Marinade then Nina bakar kat rumah.  Kita bako, kita bako malam nie !! hehehe .  . . . Eermm .... Not bad chicken marinade ready made nie. Sedap juga dan cepat ;) Kalau nak lagi sedap kita kena lah perap lebih lama. Sebaiknya ayam tersebut hendaklah dibalut ngan plastik then baru disimpan dalam peti ais seketika. Lebih lama lebih ummphh rasanya !!! Nina tak done hari nie agak sibuk ngan beberapa urusan so Nina beli ajer yang dah siap perap kat Giant. Tinggal nak bakar ajer sebelum makan. panas-panas baru selera makan!.  Sauce nyer Nina dah pernah buat sebelum nie... Masa tu Nina buat Chicken Chop With Mushroom Black Pepper. Boleh tengok kat  SINI  yea .... Cuma kali nie Nina tak letak mushroom.  Chicken Grill 5 ketul chicken marinade ready made - Nina beli kat Giant Bakar atas non-stick pan...