Posts

UMUR 40 RABUN DEKAT

Image
Ramai orang kata bila umur menginjak ke usia 40 tahun, bermula lah fasa rabun dekat. Sangat sinonim umur 40 rabun dekat. Tak dinafikan ada sesetengah orang berada dalam 'denial stage'. Lagi-lagi, pada awal presbyopia, mereka mereka ini akan ber alasan dengan ayat "Eh! Takde laa, aku tak rabun dekat, tak perlu pun pakai cermin mata orang tua tu! Mmmm... takpe, boleh lagi ni, aku cuma perlu jauhkan bahan bacaan je dah boleh baca. ". HAhaa.. Ya boleh! UMUR 40 TAHUN RABUN DEKAT    Rabun Dekat Tapi tapi Ketahui lah bahawa 'power' Rabun dekat ini semakin lama semakin bertambah saban tahun. Contohnya, umur 40 tahun, 'power' korang +1.00. Apabila umur korang masuk 45 tahun, 'power' korang bertambah kepada +1.50. Hal ini kerana mata kita semakin lemah untuk fokus dekat. Salah satu ayat orang fasa in denial gini "Saya takde rabun dekat. Saya ada rabun jauh je. KALAU NAK BACA DEKAT, SAYA BUKAK JE CERMIN MATA" Itu maksudnya korang AD...

RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK LAGI SEDAP DARI BISKUT MARIE

Image
RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK LAGI SEDAP DARI BISKUT MARIE! Buat penggemar Kek Batik korang harus cuba. Selalu orang buat kek batik guna biskut Marie kan. Tapi kali di inovasikan amboi ayat... HAhaa! Takde inovasi manapun, hanya tukar biskut marie kepada biskut cream crackers atau orang dolu-dolu suka panggil biskut lemak. Jenama apa pun ikut suka korang yang penting pastikan halal. KEK BATIK Bezanya bila guna biskut lemak lagi senang sebab susun susun je biskut lemak yang dah bentuk petak petak dalam bekas. Yelah, kalau biskut Marie kan bulat so kita kena pecahkan atau lenyek nak bagi mampat sebati sama sos coklat. Biskut lemak ni lembut so kita layer layer kan aje sama sos coklat. Resepi Kek Batik Cream Crackers ni takde telur, sukatan cawan yang mudah untuk korang cuba dan follow. RESEPI KEK BATIK BISKUT LEMAK   bahan-bahan 1 paket biskut lemak / omputeh panggil cream crackers 1/2 potong butter 1/2 tin susu pekat manis 1 cawan mil0 atau serbuk air coklatmalt - j...

CARA KIRA BMI | TIPS DAPATKAN BERAT BADAN IDEAL

Image
 Topik hari ni Nina nak share tentang cara kira BMI dengan betul samada online ataupun manual. Nina juga kongsikan formula kira BMI, kalkulator BMI online, mengapa kita perlu tahu kepentingan BMI yang betul dan juga TIPS , cara untuk korang dapatkan berat badan ideal. Tak lupa apa keburukan jika keputusan berat badan korang melebihi paras bahaya! Ahaa menarik bukan? Jom terus baca tentang cara kira BMI Okies, mula-mula sekali kita perlu tahu dulu apakah maksud BMI Yelah, dok dengar orang sebut BMI BMI je kann? Apa sebenarnya maksud BMI iyer tak? Maksud BMI BMI merupakan singkatan bagi "Body Mass Index" dalam bahasa Inggeris, dan dalam bahasa Melayu, ia dikenali sebagai "Indeks Jisim Badan." Indeks Jisim Badan (BMI) adalah suatu ukuran yang digunakan untuk menilai hubungan antara berat badan seseorang dengan ketinggian mereka. Ia membantu memberikan panduan tentang sama ada berat badan seseorang berada dalam julat yang sihat atau tidak. Kiranya sec...

REVIEW SUNSCREEN TERBAIK PALING BAGUS MURAH BEST

Image
 Sunscreen favorite? Ya, opkos ada. Dalam banyak-banyak jenama jenis sunscreen semestinya ada sunscreen favorite. Okies hari ni nak share review sunscreen terbaik paling bagus murah best favorite  yang Nina dah lama pakai. Maklum lah  sunscreen kan wajib pakai setiap hari. Without failed! Walaupun keje as Domestic Manager. Amboi.. Position takmo kalah! Erti kata lain surirumah. HAhaa Duduk rumah tak kena matahari pun wajib pakai sunscreen Ya dok rumah pun wajib pakai sunscreen. Sebab dok dalam rumah pun tempias kena cahaya matahari kann? Bahaya Sinar UV ni tau, teruk nya bukan biasa-biasa. Lain laa kot ada yang menetap dalam gua. Hidup dalam kegelapan. Oh no kesian. Tapi Nih haaa ... Kome yang dok baca posting ni, dok ngadap smartphone tiap minit ni pun ada cahaya blue light tak bagus untuk skin kita. Tak pakai sunscreen tengok lah hasilnya nanti. Gini mau ke? Eerkkk... (Gambar contoh) Contoh lain, saat kita tonggang terbalik macam Marjinah - korang masak pun ada h...

Jommm.. BRISK WALK senaman paling mudah untuk sihat

Image
 BRISK WALK SENAMAN PALING MUDAH Brisk Walk pepagi tadi Punya lah terik ari ni Rasa dah takde nya der sun kissed tapi dah tahap kena rawat sunburn ! Naya. HAhaaa Masa balik muka memasing merah padam. Its ok, cahaya matahari pagi sebelum 10 pagi bagus sebab adanya khasiat  Vitamin D. PERCUMA jer! Nikmat dari Allah, Alhamdulillah.. Rugi sapa dok berkurung pepagi Apa itu brisk walk ? Ia merupakan aktiviti berjalan dengan cepat dan dilakukan sebagai salah satu cara untuk meningkatkan tahap kecergasan dan gaya hidup sihat. Berbeza dengan kebanyakan senaman yang lain brisk walking merupakan aktiviti yang sangat rendah risiko kecederaan dan juga tidak memerlukan sebarang kos. Jalan-jalan je.. Jalan laju ya bukan jalan macam pi window shopping tu tau! Kelebihan BRISK WALK Senaman paling mudah riadah bersama keluarga eratkan kasih sayang. Vitaman D cahaya matahari bagus untuk tingkatkan tahap kesihatan. Tidak dinafikan! Boleh dikatakan ni laa aktiviti kitaorang pepagi selepas Geng...

Akhirnya berjaya gak...

Image
Kita sedia maklum, umur baby 2 tahun dah sepatutnya wean off Susu badan tapi ianya bukan satu benda yang mudah. Cabaran tinggi oooo... Bukan tuk anak aje, mama nya pun sama kena kental. Kannn....? Kerjasama ke dua dua pihak dan family sangat memainkan peranan. Abah nya jugak kena ambik part beri sokongan. Nanti akan ada episod baby merajuk laaa, mama nya putus asa maka bersambung laaa episod menyusukan baby semula. Bila baby korang cerai Susu badan?  Tips petua ceraikan susu baby Eilysa dah 2 tahun 6 bulan lebih. Patutnya memang dah kena cerai kan Susu badan. Eilysa sangat rapat ngan Nina. Dia ni jenis ngempengggg jer ngan Nina. Anak bongsu kot Tapi kadang tu rimas gak. Yelah... Kita nak pi toilet nak mandi ke waima memerut pun di anak join the club. Kalau dia tak dok dalam sama, macam nak roboh pintu toilet tu dia kerja kan. Jenuh weyhh... Huhuuu.. . Masa Nina travel pi Hatyai last year, patutnya Nina balik dah boleh dah wean off Eilysa susu badan. Yelah... 4 malam Eily...

Huk Alohh... Resepi Kek Pisang jer pun kecuh! Tapi yang ini moist, gebu, sedap tau

Image
Resepi Kek Pisang Viral Moist Gebu Sedap Mudah Blend aje dah viral sana sinin sinun! Ahaa... Korang harus cuba. Punya lah senang yang amats. Tahap malas sangat korang blend je semua. Settel. Kot rajin sikit, lenyek-lenyek kan lah pisang tersebut. Yang paling penting ini lah  Resepi Kek Pisang Viral Moist Gebu Sedap Mudah Blend je siap. Jommm Selamat Pagi ...!! Dah breakfast ke kengkawan? Sarapan apa tadi...? Walaupun diet, jangan skip sarapan yaa, kesian perut tuu dah semalaman berehat. Kasi dia keje sikit supaya kita pun aktif sama. hehe... Tak makan camner nak buat keje, nanti lesu lemau longlai. Orang yang ada sikap Cik 'M' malas ni tengok pun menyampah! Syuhh Syuhhh.... pi jauh-jauh negetif mood. Kita ambik aura yang positif aje! Sapa suka makan kek pisang? Korang suka tak ker rasa macam old school sangat kalau makan kek pisang. Yelah, kek zaman dolu-dolu. Apa kurlass yer tak? Tak de topping, tak cantik, alahai.... Pisang ngan kek jer. Hurmm.... Kek Paling Legend Tadaa...